Červenec 2016

Paulova "höfnerka"

27. července 2016 v 14:31 | Czewa |  Zajímavosti
Duben 1961. Stuart Sutcliffe, Johnův kamarád z umělecké střední a první baskytarista Beatles, kapelu opouští. Vrací se zpět k výtvarnému umění, přiznává, že mu to na basu stejně moc nešlo, a že chce zůstat v Hamburku se svou láskou Astrid Kirchherr. Jeho záskok, Chas Newby, se taky vrací zpět do školy a Beatles teď pro své angažmá v hamburském klubu Top Ten nemají baskytaristu. Paul McCartney později řekl: "Na basu hráli takoví ti tlouštíci, kterým to někdo pověsil na krk a museli stát vzadu a hrát." Není pak divu, že se do toho nikomu z nich tří (John, Paul, George) nechtělo. Nakonec si basu na krk pověsit nechal Paul. A později prý vůbec nelitoval.
Zpočátku prý Paul hrál na Stuartovu baskytaru Höfner President - Stuart byl ale pravák, na rozdíl od Paula. Potom však šel jednoho dne kolem obchodu s hudebními nástroji Steinway Musichaus a uviděl ve výloze docela levnou baskytaru. "Nemohl jsem si dovolit Fendera, ten by stál třeba sto liber. A tahle höfnerka ve tvaru houslí stála jen třicet liber," vysvětlil Paul. Byla to baskytara typu Höfner 500/1, kterou firma uvedla na trh v druhé polovině 50. let, s dutým menším tělem, díky kterému byla lehká a dalo se na ni snadněji hrát, přitom ale měla bohatý zvuk podobný kontrabasu. Na tu Paul už peníze měl a navíc díky své symetričnosti vypadala i v levoruké variantě normálně. A tak si objednal jednu takovou baskytaru pro leváky, která se stala tolik typickou pro Paulovu hru a image. Hrál na ni až po nahrávání alba With The Beatles.

Roku 1964 si ji nechal spravit, ale používal ji už spíš jen jako rezervu k novému modelu, kterou mu firma Höfner dala rok předtím. Znovu se ta původní höfnerka objevila ve videu k písni Revolution roku 1968. Naposledy byla zvěčněna při nahrávání filmu Let It Be ve studiích Twickenham. Brzy poté ji někdo ukradl ze studií Abbey Road, spolu s Harrisonovými kytarami Gretsch Tennessean a druhým Rickenbackerem 360-12.
Vlevo první (1961), vpravo druhá (1963 - kdy na ni Paul začal hrát)

Roku 1965 Paul začal používat spíše baskytaru Rickenbacker 4001S, ale třeba při slavném koncertu na střeše budovy Apple si vzal zase höfnerku, která zkrátka vypadá víc "beatlesácky". Taky ji pak na žádost Elvise Costella Paul použil při nahrávání alba Flowers In The Dirt. Dnes tuto kytaru z roku 63 Paul stále vlastní a hraje na ni na svých koncertech. Prý to "lidi očekávají", stejně jako u Charlieho Chaplina třeba očekávají hůlku.



Jinak existuje hodně typů těchto baskytar, od roku 2008 se prodávaly v Číně vyrobené basy Icon series B-Bass v pěti barevných kombinacích (od roku 2010 se jmenují Ignition). Od každé barvy bylo však vyrobeno jen sto padesát, v další limitované edice "Dark Burst" dokonce jen osmdesát osm. Od roku 2010 se v Indonésii vyrábí typ HI series B-Bass Ignition.
Na tuto hraje Paul dnes

Zdroj: http://www.thecanteen.com/mccartney3.html

I'll Get You

18. července 2016 v 22:47 | Czewa |  Písničky
Jenom tak.
Kdy jste naposledy udělali něco jenom tak? Je to moc dobré, zkuste to. Já teď napíšu jenom tak krátký článek o písničce, která vznikla asi taky jenom tak. I'll Get You. Prostý text, tu holku prostě dostane. Rozmarný zpěv, chyba v jednom verši v nahrávce (nebo to byl vlastně úmysl)... Jako bychom viděli chlapce popadat se smíchy. A přitom moc hezký a ne jen tak jednoduchý dvojhlas a pak trojhlas, který se vyvine z počátečního unisona Johna a Paula. Nic neobvyklého, ale na rozdíl od většiny písniček od Beatles z té doby zde nefiguruje žádný riff zahraný na sólovku, ta tu v rukou George hraje roli spíše stejnou jako doprovodná kytara. Nejvýraznější je tu Paulova basa a Johnova harmonika.
I'll Get You napsal převážně John Lennon a v počátcích jejího nahrávání v prvním červencovém dni roku 1963 ji nazývali Get You In The End. Toho roku v září pak vyšla v Americe na singlu už jako I'll Get You, na druhé straně singlu jste si mohli poslechnout She Loves You. Silná dvojka. O necelý rok později, v květnu 1964, vyšla pod stejným labelem Swan Records spolu s německou verzí své předchozí dvojnice, Sie Liebt Dich. Ale ani tak se nevyšplhala na vrchol žebříčků. Asi že se radši kluci smáli.
Tak se také smějte, jezte, pijte, tancujte a dobré věci světu čiňte. Jenom tak.



INTRO:
D A
Oh yeah, oh yeah X2
#1.
D
Imagine, I'm in love with you,
G A
it's easy cause I know.
D Bm
I've imagined, I'm in love with you,
G A
many, many, many times before.
D Am7
It's not like me to pretend,
D Bm
but I'll get you, I'll get you in the end.
G A
Yes I will, I'll get you in the end,
D A
oh yeah, oh yeah.
#2.
D
I think about you night and day,
G A
I need you, cause it's true.
D Bm
When I think about you, I can say,
G A
I'm never, never, never, never blue.
D Am7
So I'm telling you, my friend,
D Bm
that I'll get you, I'll get you in the end.
G A
Yes I will, I'll get you in the end,
D A
oh yeah, oh yeah.
CHORUS:
(A) G
Well theres gonna be a time,
D
when i'm gonna change your mind;
E7 A
so you might aswell resign yourself to me, oh yeah
#3.
D
Imagine, I'm in love with you,
G A
it's easy cause I know.
D Bm
I've imagined, I'm in love with you,
G A
many, many, many times before.
D Am7
It's not like me to pretend,
D Bm
but I'll get you, I'll get you in the end.
G A
Yes I will, I'll get you in the end,
D A
oh yeah, oh yeah.
Outro:
D A
Oh yeah, Oh yeah (until finish)

Any comments/corrections welcome