Duben 2016

Jednou zase u Lennonky...

20. dubna 2016 v 20:31 | Czewa |  Aktuality
Už se dlouho nestalo, že bych měla chvíli čas během slunečného odpoledne, cestu kolem Lennonovy zdi a ještě k tomu foťák v batohu. Dnes se však kupodivu tento zázrak stal a vy si tak můžete prohlédnout, jak dnes Lennonka vypadala. Nikdo tam bohužel nehrál, protože kvůli pitomé (PITOMÉ!) vyhlášce o buskingu se v sudou hodinu nesmí. Ale zase jsem tam kromě obvyklých davů turistů potkala jakéhosi pana učitele, který tam skupince žáků tak mezi čtrnácti a šestnácti lety vyprávěl moc hezky o historii toho místa. Těžko říct, jestli byly děti šťastné, že jsou venku, nebo nešťastné, že musejí poslouchat cosi o bolševicích, ale holky si pak vyfotily selfíčko, tak asi dobrý. Třeba si i odnesou něco z té myšlenky, že spreje zkazily podstatu zdi v tom, že nápisy jsou hned překreslené jinými, nic nevydrží a hlavně nejsou hezké. Pak tedy podotknul, že občas se tam objeví něco příjemného jako "Nepoznat Johna, nemiloval bych." No, kdo za to může... Ale k fotkám:

Tak nějak vcelku...

Hezké nápisy, které však kvůli sprejerům moc dlouho ve spodní části zdi nevydrží...

Ananasy a želvy? My radši poézii.

My favorite tree. Forever free.

Tibetská vlajka přebila naši lásku. Tak jsme do ní aspoň nakreslili srdíčko.

Lennon na pomníčku se stále mění. Teď má vedle sebe pejsky.

R! Like what?

Na tohle bychom neměli zapomínat...

... a na Johna samozřejmě taky ne. Protože nepoznat ho...

Rozhovor s Davidem Novotným, který vytvořil novou píseň Beatles

10. dubna 2016 v 19:24 | Czewa |  Rozhovory
V pátek jsem si udělala výlet do Českých Budějovic. Tam by sice chtěl žít každý, ale v současnosti tam žije hlavně David Novotný, se kterým jsem si povídala o jeho projektu nové Beatles písničky, vytvořené z fragmentů vokálních linek cca třiceti písniček, které Beatles nahráli. Řeč přišla i na jiná témata, všechno však nasvědčuje tomu, že David zkrátka žije hudbou. Útulný pokojíček má oblepený plakáty a z velké části zaplněný hudebními nástroji a knihami o Beatles i jiných kapelách.


Jak tě vůbec poprvé napadlo pustit se do upravování písniček od Beatles, abys vytvořil novou?
Já jsem si vždycky rád v programu Cubase upravoval svůj hlas. Něco jsem nazpíval, pak jsem si to v něm přelaďoval a tak. Ani jsem se nesnažil zpívat čistě a pak jsem si to upravil. No a potom jsem na Youtube náhodou objevil nějaké nahrávky, kde byly jen samostatné vokály z písniček různých skupin. Nejvíc mě zajímali Beatles, tak jsem tam hodil písničku Oh, Darling!, kde je hlavně Paulův hlas, a říkám si, to je paráda, když si můžu upravovat svůj nahraný hlas, proč bych nemohl upravit i hlas Paula? Tak jsem si to stáhnul, hodil do programu, zanalyzoval si to a dával různé tóny výš a níž… Hrál jsem si s tím spíš jen ze srandy. Ale jak jsem s tím hýbal, uvědomil jsem si, že se tím vytváří vlastně jiná melodie. A říkám si, vždyť já bych mohl vlastně udělat úplně novou melodii! Ale na to by nestačila jedna písnička, potřeboval bych toho víc. Na Youtube jsem jich objevil pak asi čtyřicet, tak jsem si je všechny postahoval a řekl si, že to zkusím.

To byl ale jen začátek velké práce, ne?
Jo, to jo. Většinou jsem kousky písniček upravil, aby se to zrovna hodilo do té tóniny. Občas jsem tam mohl nechat i původní tón, který se ale třeba překrývá s dalšíma, takže to nejde poznat. U slova "together" jsem dal třeba čtyři "together" na sebe. Od Lennona, od Paula, třeba i v unisonu, hlavně to pak po upravení nezní tak nepřirozeně, ztratí se to. Vzhledem k tomu, že ty nahrávky na Youtube obsahují všechny vokály, i různá houkání a sem tam do toho i nějaký nástroj, nemohl jsem použít všechno. Doprostřed sloky by se nějaké "úúú" na pozadí "believe" z Oh, Darling! fakt nehodilo.

Měl jsi jako první vymyšlený text, nebo ten vznikl až v průběhu?
Tak jsem to udělal vlastně jen s refrénem. A to jsem si pěkně naběhl, když jsem pak dobře zazpívané slovo "boys" nemohl nikde najít, a musel jsem ho vytvořit uměle ze dvou jiných slov. Nejlepší bylo ten text udělat potom ze slov, která v těch písničkách byla často použitá. Kdybych si vybral slovo, které třeba zaznělo jenom ve dvou, může být vyzpívané zrovna hodně vysoko a já to budu potřebovat níž, což zase nejde, aby to znělo dobře. Nebo to zazpívá Ringo, který se mi tam úplně nehodí… V takovém případě jsem musel vymyslet jinou větu.

Na začátku písničky se ve zpěvu vystřídají všichni čtyři Beatles, což v jejich písničkách nebylo obvyklé. Proč jsi to tak udělal?
Udělal jsem to schválně. Mně se třeba líbí Free As A Bird, což je jediná písnička Beatles, kde každý kromě Ringa má svůj vlastní part. Tak jsem si říkal, že by bylo dobré udělat, aby i v mé písničce měl každý svůj part. Navíc různé chlapecké skupiny jako One Direction taky zpívali takhle, každý měl svou část… Je pravda, že to může působit trochu neobvykle, ale to bude tím, že na to lidi nejsou zvyklí.

Považuješ to spíš za svoji písničku nebo písničku Beatles?
Beru to jako svoji písničku, ale říkám, že to je nová písnička Beatles. Je to nová Beatles píseň, kterou jsem vytvořil já.

Myslíš si, že má smysl přetvářet něco, co udělal někdo jiný? Neměly by se radši tvořit úplně nové věci?
Setkal jsem se s názory lidí, kteří tvrdili, že bych měl spíš dělat vlastní hudbu. Že se snažím dělat hudbu podle někoho jiného, ne vlastní. Ale přitom já dělám vlastní hudbu už pět let, v normálním pop-rock stylu.

A když teda srovnáš nějakou svou vlastní písničku s tou přetvořenou písní Beatles, co ti přijde hodnotnější?
Hodnotnější mi přijde asi to, s čím jsem si dal nejvíc práce, a to je ta přetvořená písnička. Když se pustím do skládání svojí vlastní písničky, kdy se nesnažím nikoho kopírovat nebo mít stejný zvuk, tak mi to jde snadno. Když se snažím někoho kopírovat, musím si dávat strašně velký pozor, abych tam nedal něco, co tam nepatří. Když mám vlastní píseň, je to jedno.

I z pohledu nějaké celkové kultury ti to přijde hodnotnější? Nebylo by lepší se snažit spíš tvořit něco hezkého, co nebude elektro, ke kterému ta dnešní hudba jednoznačně směřuje?
Já myslím, že to není pravda. Ta stará hudba se dost vrací. Je to asi i rozšířením internetu, každý se dnes dostane k tolika starým věcem, o kterých předtím třeba ani nevěděl. Dnes někdo něco sdílí na Facebooku a lidi to poznávají a líbí se jim to. Jestli budou lidi i podobnou hudbu tvořit, to ale nevím. Třeba k tomu dám nějaký základ…

To by bylo fajn. Snažíš se o to i jinak?
Dneska se dělá jiný zvuk, to je mi ale jedno. Já si chci splnit svůj sen a hrát věci ve stylu 60. let. Brzy by mělo vyjít album se čtrnácti písničkami v takovém stylu. Ty budou moje vlastní.

Posloucháš i nějakou novější hudbu?
Jo, mám oblíbenou britskou kapelu McFly, jsou hodně populární v Anglii, ale tady je skoro nikdo nezná. Mají trochu podobné harmonie jako Beatles. Jinak teď hodně poslouchám Greenday, které lidi považují za tvrdší, protože mají tvrdé kytary, ale jejich zpěvák třeba nazpíval s Norah Jones album coverů Everly Brothers, jen s akustikou a dvouhlasně … Taky se mi líbí John Mayer, americký bluesrockový kytarista, taky ho tu moc nikdo nezná. Nebo Jake Bugg, který zní jako něco mezi Dylanem a Stounama. Obecně prostě dnešní kapely, co v sobě mají cosi z toho zvuku šedesátých let. Většinou ti, co jsou inspirovaní dobrými věcmi, pak taky dobré věci skládají sami.

Jak ses spojil s Českým rozhlasem?
Rok jsem tam pracoval a věděl jsem, že tam mají velké studio s křídlem. Připomínalo mi to tam skoro Abbey Road, tak jsem tam nahrál bicí, zpěv a klavír. Zbytek jsem nahrál doma.

Jak jsi přišel k těm lidem, kteří v nahrávce hrají společně s Tebou? Aranžmá jsi měl vymyšlené dopředu?
Buď to byli kamarádi, nebo mi kamarádi někoho doporučili. Něco jsem jim za to i dal. Aranžmá jsem pak vymýšlel dost společně s ostatními písničkami na to vlastní album, třeba lesní roh jsem využíval hodně tam, tak jsem si říkal, proč ho nedat i sem, když už mi sem ta holka přišla, a Beatles s ním přece taky dělali. Všechno to nějak vyplynulo.

Chtěl bys, aby se ta písnička dostala přímo k Paulovi? Co kdyby ho to naštvalo?
Jo, chtěl bych. Kdyby ho to naštvalo, tak by ho to naštvalo, ale chtěl bych znát jeho reakci. Nebo i jen vědět, že ji slyšel. Ale je to těžký, jak mu to dát vědět. Zkoušel jsem to poslat jeho kytaristovi, který jednou odpověděl mojí kamarádce, kam a kdy přijedou na Paulův koncert v Amsterdamu. Ona pak měla fotku Paula, jak jí mává z auta. Ale ta moje zpráva na Facebooku není označená jako přečtená. Možná hodit mu to na podium v Praze zašité na USB v nějakém plyšákovi…

To by si mohl taky myslet, že to je bomba… Obecně jsi měl na tu písničku jaké reakce?
Spousta lidí, třeba na facebookové stránce Klubu beatlemaniaků, mi to zkritizovala, tak si říkám, jsou to vůbec fanoušci Beatles? Líbil se mi komentář: "Takovou to dalo práci, a přitom taková blbost." To jsem se aspoň zasmál. Jinak se to ale lidem většinou líbí.

Posloucháš tu písničku někdy?
Teď už ji mám trochu přeposlouchanou, ale na začátku mě to hodně bavilo, když jsem to zveřejnil na Youtube jako konečnou verzi. Byl to super pocit. To video má teď asi šest tisíc zhlédnutí, chtěl bych určitě dosáhnout většího čísla. Cíle zvyšuju postupně…

David dnes pracuje na lince v továrně firmy Bosch. Kromě roku v Českém rozhlasu má za sebou dva roky v Jaderné elektrárně Temelín. Bylo by fajn pomoct mu k tomu, aby zase mohl pracovat v rádiu. A taky, aby se o jeho písničce nějak dozvěděl Paul. Kdo by měl nápad nebo by chtěl pomoct, dejte vědět J.

Tady je písnička Beatles I Know My Love/We're Still Together, kterou David vytvořil: