Leden 2015

This Song

27. ledna 2015 v 20:49 | Czewa |  Solos
Písničku This Song od George Harrisona jsem slyšela a její klip jsem zároveň viděla poprvé až teď v létě. Vždy, když si ji pustím, tak se začnu smát, ten klip je fakt vtipný. A písnička je docela dobrý pop.
Georgeovi vyšla roku 1976 na sedmém sólovém albu Thirty Three & 1/3 a taky na singlu. Kdo zná příběh s My Sweet Lord a soudy s ní spojenými, dojde mu, o čem This Song je. George Harrison ji napsal poté, co strávil týden souděním se o tom, zda byla píseň My Sweet Lord zkopírovaná od He's So Fine od The Chiffons. Jak známo, George případ prohrál, musel zaplatit dost peněz a napsal o tom písničku, aby si trochu vybil zlost. Je to taková jasná parodie na ten konkrétní soud.
Na nahrávání si pozval Billyho Prestona, který hraje na klavír a varhany, Erica Idleho (ach, toho taky miluju) z Monty Pythonů na zvolání věty "Could be 'Sugar Pie, Honey Bunch' - No, sounds more like 'Rescue Me' vysokým hlasem hned před instrumentálkou. Ve videu ale nehraje, tam ho zastoupil Ronnie Wood z Rolling Stones. Na saxofon hraje výborně Tom Scott.
Ve vtipném videu k písničce This Song se také objevuje spousta Georgeových kamarádů, třeba bubeník Jim Keltner jako soudce. No a George s tím účesem, ta sekretářka "hrající" na psací stroj, je to docela k popukání, tak si zlepšete náladu!


Slova:

This song has nothing tricky about it
This song ain't black or white and as far as I know
Don't infringe on anyone's copyright, so

This song, we'll let be, this song is in E
This song is for you and

This tune has nothing bright about it
This tune ain't bad or good and come ever what may
My expert tells me it's okay

As this song came to me unknowingly
This song could be, you could be

This riff ain't trying to win gold medals
This riff ain't hip or square, well, done or rare
End up one more weight to bear

But this song could well be
A reason to see that
Without you, there's no point to this song

But this song could well be
A reason to see that
Without you, there's no point to this song


Donovan

20. ledna 2015 v 16:37 | Czewa |  Jiné skupiny a interpreti
Donovan je písničkář, původem ze Skotska, který se za svého života mnohokrát setkal s Beatles a jejich hudební světy se párkrát prolnuly.
Donovan Philips Leitch se narodil 10. května 1946 v Glasgow do rodiny milující folkovou muziku. Jako dítě si prošel dětskou obrnou, kvůli které celý život kulhá. Když bylo Donovanovi 10 let, přestěhoval se s rodiči do východoanglického městečka Hatfield. Ve 14 letech se Donovan začal učit hrát na kytaru a chytlo ho to natolik, že opustil školu umění a vkročil do nejistého světa hudebníků na plný úvazek. Jako první hrál v místních klubech, kde vstřebával pravou folkovou atmosféru, seznamoval se s ostatními hudebníky, z nichž ho bluesman a folkař Mac MacLeod naučil hrát na kytaru prsty (finger-picking, viz níže). Tou dobou, když mu bylo 18 let, také začal se skládáním vlastních písní. Přivydělával si hraním na ulici, poté se přesunul do Manchesteru, kde dál studoval hru na kytaru a učil se hrát tradiční blues a folk.
Roku 1964 také nahrál první demo nahrávky, třeba písničky Catch The Wind, která je zrovna hodně dylanovská. Začal být silně srovnáván se svým americkým protipólem (Bobem Dylanem) a potkal svou životní lásku Lindu Lawrence, ex-přítelkyni Briana Jonese z Rolling Stones. S tou se však několikrát rozešel, měl jiné ženy a dvě děti, než si Lindu po náhodném setkání (chtěla si od něj koupit chalupu) v roce 1970 opravdu vzal a měl s ní pak další dvě děti.


S Bobem Dylanem se Donovan setkal poprvé roku 1965, zahráli si nějaké písničky a spřátelili se. Přestože oba měli podobné vzory a hudbu, jejich texty se často týkají docela jiných témat, mají jiné hlasy a tak podobně. Hlavně to tedy nebyli žádní rivalové, stejně jako rivaly nebyli Beatles s Rolling Stones.
Toho roku se také setkal se svým budoucím kolegou, producentem Mickie Mostem, který mu v dalších pěti letech pomáhal s nahráváním těch největších hitů a umožnil Donovanovi nahrávat s hudebníky jako Jackem Brucem, Jimmym Pagem nebo Johnem Paul Jonesem.
Takovým prvním Donovanovým velkým hitem byla píseň Sunshine Superman, jedna z prvních popových psychedelických nahrávek vůbec. Kvůli hádkám s nahrávací společností Pye Records se její vydání pozdrželo a v USA vyšla jiná verze než v Británii, nic z toho však nezabránilo jejímu úspěchu.


Krátce nato se Donovan setkal a skamarádil s Paulem McCartneym, kterému údajně poradil slova "sky of blue and sea of green" do písničky Yellow Submarine. On měl ten Donovan pořád jaksi barevné nápady, zdá se mi. V říjnu 1966 pak Donovanovi vyšel další velký hit, písnička Mellow Yellow, ve které právě Paul McCartney zpívá vokály a ke které vymyslel aranžmá John Paul Jones z Led Zeppelin. Další setkání Donovana s Beatles se uskutečnilo v únoru 1967, když byl pozvaný na nahrávání Day In The Life.


Donovan byl jako první britská popová hvězda zadržen za vlastnictví marihuany, přestože bral drogy jen zřídka a v podstatě zůstal jen u trávy.


Podobně jako ostatní umělci té doby se Donovan začal zajímat o zvuky jiných kultur - na jeho albu Sunshine Superman se objevil sitár a Donovan se začal zajímat o přednáčky Maharišiho Maheše Jogiho o transcendentální meditaci. Roku 1968 proto odjel se skupinou dalších umělců do Rišikeše, aby se zde v ašrámu věnovali meditaci. Ve skupině byli, jak známo, i členové Beatles, Mike Love z Beach Boys a taky herečka Mia Farrow. Donovan se zde inspiroval sestrou Pattie Boyd Jane, aby napsal další hit Jennifer Junipper. Zde v Indii Donovan naučil taky Johna Lennona a Paula McCartneyho styl hry na kytaru "finger-picking", hraní prsty tak, že se hrají nejen akordy, ale i více melodií najednou, basovou linku, různé harmonie atd. Beatles tento styl poté použili pro mnoho svých písniček, které by bez něj byly docela jiné nebo by možná nevznikly vůbec. Za příklad si můžeme uvést písničky Julia, Dear Prudence, Mother Nature's Son nebo Blackbird.
Dalším Donovanovým hitem byla psychedelická The Hurdy Gurdy Man z roku 1968 a potom Atlantis ze začátku 1969, kterou použil třeba Martin Scorsese ve svém filmu Goodfellas z roku 1990. Donovan v roce 1969 stihl třeba ještě udělat hudbu k filmu If It's Tuesday, This Must Be Belgium. A nahrát další album, už sedmé. Než se rozešel se svým producentem Mostem a začal ve své kariéře poněkud bloumat.


Cestoval, zabrousil do nových stylů, moc nekoncertoval, hlavně skládal, nahrával a věnoval se rodině. Zpívá třeba na písničce Million Dollar Babies od Alice Coopera, zahrál si jako "předkapela" na turné Yes k vydání alba Going For The One roku 1977. Do konce 20. století vydal ještě spoustu alb, zahrál si po boku Erica Claptona, Jeffa Becka, Stinga, Phila Collinse a Boba Geldofa na koncertě pro Amnesty International (1981) a tak dále. Po roce 2000 už se Donovanovy písničky objevují spíš jen ve filmech než na jevišti, zahrál třeba na svatbě dánského korunního prince Frederika s korunní princeznou Mary roku 2004 a na několika festivalech. Dodnes má Donovan na svém kontě skoro 30 alb.


Tak co říkáte na Donovana, líbí se vám? Mně docela jo, touto dobou jsem na jeho písničky přesně naladěná.

Zdroje: wikipedia, http://www.veryimportantpotheads.com/donovan.html, http://moicani.over-blog.com/article-donovan-paul-mccartney-76308711.html

Live at the BBC

13. ledna 2015 v 14:33 | Czewa |  Alba
K přípravám na zkoušky potřebuju hudbu - ne, že by se mi pak nějak líp soustředilo, ale spíš bych bez toho prostě zešílela :D. Po tomto semestru mi k tomuto účelu slouží často alba Beatles - Live at the BBC. Proč? Asi že je toho hodně, je to dlouhý, hodí se to do pozadí, no a navíc je to ještě super :).
První album Live at the BBC vyšlo roku 1994 a obsahuje 56 nahrávek písniček a 13 nahrávek dialogů. Většina z těchto písní v podání Beatles nikdy předtím nevyšla. Jednalo se o nahrávky vysílané v radiu během vystupování Beatles v některém z pořadů programu BBC, kterých bylo mezi lety 1962 a 1965 opravdu hodně. Beatles vystoupili v celkem 52 radiových pořadech BBC. Velká většina pak byla natočena a odvysílána během let 1963 a 1964. Beatles vystupovali například v pořadu Saturday Club nebo v pravidelném týdenním Pop Go The Beatles. Roku 1963 ještě Beatles neměli tolik vlastního materiálu, proto pro pořady BBC hráli převážně cover verze písniček, se kterými dříve vystupovali v klubech. Celkem tak do rádia zahráli 275 krát 88 písniček, z nichž 36 se nikdy na studiových albech Beatles neobjevilo. Někdy Beatles hráli do rádia živě, ale většinou věc nahráli o pár dnů nebo týdnů dřív a do rádia se pak pustila.
Zárodky alba Live at the BBC vznikly už roku 1971, kdy vyšlo album Yellow Matter Custard se čtrnácti skladbami, které Beatles pro BBC nahráli, jednalo se však o dost nekvalitní nahrávky. Roku 1980 následoval bootleg The Beatles Broadcasts se čtrnácti písničkami z BBC, které už mají lepší kvalitu zvuku. O dva roky později byl odvysílán pořad Beatles at the Beeb (Beeb je přezdívka pro BBC), roku 1988 pak běželo 14 dílů rádiového seriálu The Beeb's Lost Beatles Tapes. Pak bylo nalezeno mnoho nahrávek z desek, které BBC posílalo svým pobočkám po celém světě. Jinak totiž BBC všechny své pořady nearchivovala. Roku 1993 tak v Itálii vyšlo 9 CD nazvaných The Complete BBC Sessions, které obsahovalo nahrávky ze 44 pořadů, kde Beatles vystupovali, a mnohdy i celé show.
Oficiální vydání si ale počkalo až do dalšího roku. George Martin dlouho vybíral nahrávky, které se Beatlům povedly a které měly kvalitní zvuk. Zaměřil se pak právě na ty, které do té doby nebyly vydané. Z cover verzí se jedná například o Crying, Waiting, Hoping od Buddyho Hollyho, slavnou píseň Johnny B Goode od Chucka Berryho nebo mou oblíbenou Don't Ever Change původně od Gerryho Goffina a Carole King. Vlastní věc od Beatles, která do té doby nevyšla, byla I'll Be On My Way.
Roku 2013 vyšlo album Live at the BBC Volume 1 v remasterované formě se třemi tracky navíc a současně bylo vydáno album On Air- Live At The BBC 2. To obsahuje 40 nahrávek z BBC pořadů, některé stejné písničky jako na 1. Live at the BBC, ale vždy jinou verzi. Většina písniček z 2. alba vyšla i na některém z prvních čtyř studiových alb Beatles. Některé jsou zase převzaté, třeba I'm Talking About You od Chucka Berryho nebo (opět má oblíbená) Lend Me Your Comb z pera Carla Perkinse. Ve Volume 2 je také o dost víc nahrávek dialogů Beatles. Což je občas zajímavé a občas sranda, hlavně když tomu rozumíte.
Tak si užijte počasí, které si dělá, co chce, pusťte si k tomu třeba hned všechny Beatles at the BBC a mějte se krásně!

Zdroj: Live at the BBC a On Air- Live at the BBC Volume 2 , kde také na konci najdete seznam tracků a z jakého pořadu a roku pocházejí.




Některé věci lze pochopit těžko. Nebo vůbec?

7. ledna 2015 v 10:53 | Czewa |  Zajímavosti
Reakce některých fanoušků na novou píseň amerického rappera Kanyeho Westa ve spolupráci s Paulem McCartneym jsou neuvěřitelné. Vlastně děsně smutné, vlastně dost vtipné. Jak je proboha možné, že někdo netuší, kdo to je PAUL MCCARTNEY? Toť téma k diskuzi...

Little Child

3. ledna 2015 v 23:38 | Czewa |  Písničky
Písnička Little Child mi nějak celé Vánoce skáče do hlavy, tak si ji pořád pouštím a baví mě to, ještě tedy zbývá o ní napsat.
Složil ji John s Paulem, tedy převážně John, ale prý ji zamýšlel napsat pro někoho jiného. Když už ne pro jinou kapelu, tak aspoň pro Ringa. Nakonec ji ale zpívali ti dva a já myslím, že to je moc dobře. Ringo na albu With The Beatles "dostal" nakonec I Wanna Be Your Man. Je taková veselá, prostě rock'n'roll s klavírem, harmonikou a občasnými dvojhlasy.
Beatles nahráli Little Child během dvou natáčecích dnů v září 1963 na album With The Beatles a na harmoniku hraje John Lennon. Paul sedí u klavíru a taky stojí za basou no a George hrál klasicky na sólovku, stejně jako Ringo na bicí.
Paul McCartney uznal, že Little Child není zrovna skvost na albu se sofistikovaným textem, ale spíše "výplň". Prostě rock'n'rollová sranda, hra, pro potěšení dobrý, ne?


Little child, little child
Little child, won't you dance with me?
I'm so sad and lonely
Baby, take a chance with me

Little child, little child
Little child, won't you dance with me?
I'm so sad and lonely
Baby, take a chance with me

If you want someone to make you feel so fine
Then we'll have some fun when you're mine all mine
So come on, come on, come on

Little child, little child
Little child, won't you dance with me?
I'm so sad and lonely
Baby, take a chance with me, whoa yeah

When you're by my side you're the only one
Don't you run and hide, just come on, come on
Yeah, come on, come on, come on

Little child, little child
Little child, won't you dance with me?
I'm so sad and lonely
Baby, take a chance with me, oh yeah
Baby, take a chance with me, oh yeah
Baby, take a chance with me, oh yeah
Baby, take a chance with me, oh yeah



Rok 2015 je před námi!

1. ledna 2015 v 16:42 | Czewa |  Aktuality
Drazí čtenáři,

přeju Vám krásný Nový rok. Doufám, že jste do něj vykročili tou správnou nohou - a hlavně notou! Třeba nějakou tou písničkou nebo rovnou albem od Beatles, že ano :).
Jsem ráda, že na můj blog o liverpudliánských hoších, co dosáhli až na vrchol, chodíte a doufám, že vás to stále baví. Uznávám, že článků bylo letos zase o trochu méně než v minulých letech mé blogové existence, ale snad to dohnala jejich kvalita a já slibuju, že se pokusím psát víc. Také mě to baví, jen se ne vždy snadno hledá zajímavé téma, čas a příležitost ponořit se do hlubin beatlesácké duše. Takže stále platí, že budu moc vděčná za komentáře k článkům, za nápady, postřehy a také kritiky.
Tak pěkně vzpomínejte na minulý rok 2014 a těšte se, co nám rok následující všechno přinese! Beatles s vámi :).