Červenec 2014

Tony Sheridan

14. července 2014 v 0:51 | Czewa |  Lidi s Beatles spjatí
Cesta kariéry zpěváka Tonyho Sheridana byla spletitá.
Narodil se 21. května 1940 jako Anthony Esmond O'Sheridan McGinnity v hrabství Norfolk. Hrál ve školním orchestru na housle a jednou si za uloupený klarinet ze školního kabinetu koupil kytaru. To mu pomohlo k založení skifflové skupiny Saints, i když měl z krádeže nepříjemnosti. Kluci z této kapely utekli tajně z domu na konkurs do jednoho londýnského podniku a dva členové se pak rozhodli v hlavním městě zůstat. Tony Sheridan, jak si mladý muzikant říkal, byl mezi nimi. Hrál v různých doprovodných kapelách i sólově v kavárnách. Dostal se i do pár televizních show, ale vyhodili ho za problematické chování. A tak dál hrál sám i s nově sestaveným triem.
Zlom přišel v okamžiku, kdy ho v kavárně viděl Bruno Koschmider a nabídl mu a jeho spoluhráči angažmá v hamburských klubech. Tony Sheridan s Iainem Hinesem založili tedy kapelu Jets a vydali se na cestu. Hráli skiffle i rock'n'roll a šlapalo jim to. Až do chvíle, než byl Tony obviněn za padělání doporučení od manažera (aby si mohl koupit lepší kytaru, opět :) ). Po deseti dnech strávených ve vězení v Brixtonu byl opět volný a vrátil se do Hamburku, kde dostal práci v klubu Top Ten. Když Beatles přijeli roku 1960 poprvé do Hamburku, šli se podívat na Jets a Tony Sheridan na ně udělal dojem. Liverpoolské skupiny ho považovaly za jakéhosi "učitele", který měl svůj styl a proslavil se za hranicemi. John Lennon se snažil napodobovat jeho sekavé hraní na kytaru a rozkročený postoj. Během svého prvního pobytu v Německu si Beatles s Jets i párkrát zajamovali.
Další rok Beatles Tonyho Sheridana v klubu Top Ten doprovázeli. Jemu se líbila Johnova dravost a Georgeova učenlivost. I proto si je asi najal na nahrávání tří písní: My Bonnie, When The Saints Go Marching In a Why. I přes nedokonalá nahravací zařízení - alespoň podle Sheridana - to dopadlo dobře a deska vyšla. Beatles na ní byli uvedení jako Beat Brothers, Tony tak nazýval téměř všechny skupiny, co s ním hráli :D.
Beatles šli pak už vlastní cestou, ale Tony Sheridan jim jistě pomohl k tomu, aby se proslavili doma. Vzpomeňte si, na jakou nahrávku se to mladík ptal, když přišel do obchodu Briana Epsteina?
Sheridan odešel z klubu Top Ten roku 1962 a s novou kapelou se přemístil do Star Clubu. Poté různě místa koncertování střídal, ale tentokrát nutno dodat, že právě naopak jemu pomohla sláva Beatles ke slávě.
Tony Sheridan a Beatles se měli rádi, měli všichni stejný smysl pro humor a ještě několikrát se setkali a popovídali si o životech.
Roku 1967 odjel Sheridan do Vietnamu podporovat hudbou vojáky, strávil zde 16 měsíců a přes různé zvěsti se v pořádku vrátil. Poté žil nějaký čas v Americe. Ale i přes opakované pokusy o vskříšení své kariéry pomalu upadal v zapomnění...
Roku 1995 začal s pár hudebníky znovu koncertovat - pod názvem Beat Brothers, vtipné. Vystoupil dokonce i v Česku, na charitativním koncertě roku 2011. Žil v Německu a v Hamburku také zahrál svůj poslední akord. Zemřel zde minulý rok, v únoru 2013. Zanechal po sobě spoustu hudby, nadějné děti a jistě i báječné vzpomínky.


My Bonnie:

Zdroj: HARRY, Bill. Beatles encyklopedie. Volvox Globator, Praha, 2006. ISBN 80-7207-616-7.
Obrázek: http://www.dispatch.com/content/stories/life_and_entertainment/2013/02/19/Tony_Sheridan_singer_backed_by_Beatles_dies.html

Rozhovor s Danou Fuchs, Sadie v muzikálu Across The Universe

8. července 2014 v 23:29 | Czewa |  Rozhovory
Krátce po osmé hodině večerní se modrá obloha, lákající do té doby každého ke koupi alespoň dvou kopečků zmrzliny, zatáhla. Po chvíli napínavého čekání se však slunce vrátilo na nebe. A nebylo to jen tak ledajaké slunce, nýbrž slunce rozzářené a žhavé, které přiběhlo na pódium formou zpěvačky Dany Fuchs. Její nádherný chraplavý hlas odehnal okamžitě všechny potenciální kapky deště daleko od olomouckého Horního náměstí.
Právě tento prostor totiž její hlas a životní energie zaplňovaly první červencový večer. Naše město si nemohlo vybrat lepší začátek prázdnin. Za koncert vděčíme hlavně pořadateli Olomouckého kulturního léta, v rámci něhož se koncert konal, Dušanu Neumannovi.
Dana Fuchs a její výborná kapela, ponoření do vln blues, country blues, rocku a samozřejmě i rock'n'rollu, šířili "carpe diem", lásku a mír až do pár minut po desáté. Na kytaru hrál Jon Diamond, na bicí Piero Perelli, na basu Walter Latupeirissa. Všichni fantastičtí. Při olomouckém vystoupení je navíc podpořil kytarista Steve Walsh. Sama americká zpěvačka si během většiny písniček udržovala rytmus náruživým hraním na tamburínu a jednou se sama doprovodila i na kytaru.
Teď mi dovolte představit vám několik názorů Dany Fuchs, na které jsem měla příležitost zeptat se v zákulisí olomoucké radnice. Jsem moc ráda, že jsem jí mohla položit tyto otázky připravené jen pár minut před rozhovorem nebo až v jeho průběhu, neboť nápad přišel spontánně, až když Dana hrála jednu z posledních písniček. Že to byla právě cover verze Helter Skelter, rozhodla jsem se to zkusit a zeptat se jí hlavně na Beatles. Jak to dopadlo se přesvědčte sami, každopádně Daně děkuji a děkuji i Jonovi Diamondovi, který mi pomohl se do zákulisí dostat i přes neúprosné bodyguardy.

Byla jste už někdy v České republice? A v Olomouci?
Ano, toto je moje třetí vystoupení v České republice, ale Olomouc jsem doteď nenavštívila. Dnes je to poprvé a musím říct, že je to nádherné staré město, okouzlilo mě.

Máte tedy ráda historii?
Velmi. Myslím si, že je moc důležité znát, jakou cestou lidé jdou, k čemuž nám právě dějiny pomáhají.

Teď ale přejděme k hudbě. Jaký je váš nejoblíbenější hudební nástroj?
Řekla bych, že klavír. Zbožňuju zvuk jeho tónů a zároveň to byl první nástroj, na který jsem se naučila trochu hrát. Přesto moje hra na klavír není nic moc, při skládání vždy používám jen kytaru. Zdá se mi to o dost jednodušší.

Odkud berete inspiraci?
Určitě mě inspiruje mnoho legendárních hudebníků, kteří tvořili všechnu tu skvělou muziku - blues, jazz, rock, country. To všechno byli inspirující lidé. A pak také nápady čerpám z publika, stejně jako třeba dnešní večer. Člověk přijde na pódium v neznámém prostředí, unavený po dlouhé cestě, netuší, co má vlastně od lidí před sebou očekávat. A pak najednou začnete hrát a z publika začně vycházet tolik energie, která mě povzbudí.

Dokázala byste porovnat živé hraní na koncertech a hraní ve studiu?
Studio je jednoznačně to nejlepší pro tvorbu. V tomto ohledu není nad to zavřít se v jedné místnosti s konkrétním nápadem na písničku a zkusit ji tam dokončit. Nicméně jsou to živá vystoupení, která moje srdce zalévají světlem.

Co si představíte jako první, když se řekne The Beatles?
Hmm... Vidím samu sebe jako malou holku. Moji rodiče a starší bratři vlastnili všechny LP od Beatles a já je poslouchala pořád a pořád dokola. Nejvíc album Sgt. Pepper's, kde jsem si zamilovala písničku She's Leaving Home. Představovala jsem si, že jsem to já, kdo v sedmnácti letech utíká z domu s velikánským kufrem... Znala jsem snad všechny texty od Beatles a zkrátka jsem je odjakživa milovala, což trvá dodnes. Byla to také asi jediná skupina, na které jsme se já, moji sourozenci i rodiče shodli. Všichni milují Beatles!

Jaká je podle vás hlavní příčina toho, že písničky od Beatles jsou nesmrtelné?
Beatles jsou opravdu stále živí, i mezi malými dětmi. Věk jejich fanoušků se pohybuje mezi sedmi a sedmdesáti lety. Podle mě je to proto, že napsali tolik nadčasových písní a zasáhli skoro do všech žánrů. Můžete tam slyšet pop, tzv. motown sound, psychedelický rock, glam rock... A každá věc jako by byla od nějaké jiné skupiny! Za relativně krátkých deset let stihli Beatles vytvořit tolik základů.

Hrála jste v muzikálu Across The Universe. Jak jste dostala tuto šanci?
Režisérka Julie Taymor mě viděla hrát v jedné vesničce blízko New Yorku a potom mi napsala e-mail s nabídkou, abych hrála v jednom z jejích nových projektů. Souhlasila jsem, ale pak jsem o ničem neslyšela devět měsíců. Třičtvrtě roku jsem byla úplně bez informací, jestli ve filmu budu nebo nebudu hrát. Už mi to přišlo, jako bych čekala věčnost. Tou dobou ale Julie Taymor již věděla, že mě tam chce a psala pro mě roli. A tak začala tato práce, která byla jako sen. Neuvěřitelně mě to bavilo, takové by mělo být každé zaměstnání!

Potkala jste Paula McCartneyho?
Ne, nechtěl být do projektu nijak zapojen, i když výsledek se mu nakonec moc líbil. Vtipné bylo, že během natáčení jsme na sebe měli štěstí a on bydlel na třech místech velmi blízko našeho štábu. Na Long Islandu, v New Yorku a v New Jersey. Byl v té oblasti úplně náhodou, ale nepřišel se podívat...

Teď jedna trochu kontroverzní otázka, můžou být podle vás pro skladatele užitečné drogy?
Ale ne, vůbec ne! Rozhodně ne dnes, pokud teda vaším cílem není hned ztroskotat. Ano, v 60., 70., 80. a někdy i v 90. letech to možná někomu pomohlo, ale dnes v žádném případě. Ten, kdo bere drogy, dnes v hudebním světě nemá místo. Beatles s drogami experimentovali, zkoušeli psychedelické drogy a nebyli to žádní závisláci. Tehdy to bylo něco úplně jiného.

Vaše verze písně Helter Skelter je skvělá, máte k originálu zvláštní vztah?
Děkuju za kompliment, hlavně ta scéna ve filmu byla skvělá. Chtěli jsme udělat tu písničku tak, aby všichni, co film viděli, jeli na jedné rock'n'rollové vlně.
Jinak to není moje oblíbená písnička od Beatles, samozřejmě se mi líbí, ale mám radši jiné, které jsem v Across the Universe nezpívala. Pravdou také je, že pro mě zpívat Helter Skelter není nijak zvlášť obtížné, protože tímto způsobem zpívám obvykle. Takový Paul McCartney to má dnes teda rozhodně těžší, zvládá to jistě jen proto, že nepije a nebere drogy. Ten musí žít jako atlet!

Jste právě teď šťastná?
Ano, velice! Vždycky se cítím skvěle po koncertě se skvělým publikem, během vydařeného turné jako třeba právě toto. Tak pojďme slavit!

Happy Birthday, Ringo!

8. července 2014 v 17:48 | Czewa |  Aktuality
Milý Ringo, včera jsem měla tak napilno, že jsem Ti ani nestihla tady na blogu popřát k Tvým krásným 74. narozeninám. Ale přísahám, že jsem si vzpomněla :D. Anyway, přeju Ti mnoho životní energie, spoustu koncertů, pěkné zážitky a hlavně to, co si přeješ ze všeho nejvíce: PEACE AND LOVE!


Interview with Dana Fuchs, Sadie in the movie Across the Universe

4. července 2014 v 0:34 | Czewa |  Rozhovory
It was short after 8 pm. The blue sky, tempting everyone to buy at least two scoops of ice cream, turned grey. However, after a few minutes of the thrilling waiting, the sun finally came back. It had the form of Dana Fuchs and her wonderful, hoarse voice that chased every single raindrop away.
Her voice and life energy was filling the air of Olomouc's Upper Square till 10 pm on the 1st of July. Our city couldn't imagine any better start of summer holiday. Immersed in the waves of blues, country blues, rock and, of course, rock'n'roll, Dana Fuchs and her band was spredding "carpe diem", peace & love.
All the members of Dana Fuchs's band were fantastic too, Jon Diamond on guitar, Piero Perelli on drums and Walter Latupeirissa on bass. On their show in Olomouc, they were joined by a guitarist Steve Walsh.
The fabulous American singer was enjoying her performance with enthousiastic playing the tambourine and for one song, she took the guitar.
Now, let me introduce a few points of view of Dana Fuchs. I was happy to see her in the backstage and to ask her these questions, especially about The Beatles. I'm sorry I couldn't prepare it better - the idea of doing the interview with Dana had come to my mind at the very end of the concert, while she was performing Helter Skelter :). Thank you once again for your willingness, Dana and also Jon who helped me to get in.

Have you ever been to the Czech Republic before? To Olomouc?
Yes, this is my third show in the Czech Republic, but I've never been to Olomouc. This is the first time and I love it, it's such a beautiful, old city.

Do you like history?
Yes, I do. I think it's very important to know where you're going. History is the thing we always try to find out.

OK, let's move to music. What is your favourite musical instrument?
Well, I think piano. I love the sound of it and this is the first instrument I learnt to play, but I can barely play it. When I compose, I do it on guitar. Composing is much easier for me on guitar.

Do you know where your inspiration comes from?
You know, from many legendary musicians who made great music, inspiring. Amazing blues, jazz, rock, country musicians. And of course, like tonight, we are inspired by the people, by the audience. You're on stage, you're tired, don't know what to expect. And then, all of the sudden, I have all this energy that comes from the audience.

Do you then prefer playing live? Can you compare it with the studio?
Playing in studio is fun for creation, it's always good to close the door with an idea of a song and to try to make it in the studio. However, live performances are where the light really comes to my heart.

What do you imagine first while talking about the Beatles?
Wow… I remember being a little girl and my parents and my elder brothers had all the vinyls, you know. I listened to it over and over again. Especially the Sergeant Pepper and the song She's Leaving Home. I imagined myself running away from home, I was like seventeen years old, with a big suitcase… I knew every word of the songs and I love the Beatles. It was the first band I loved and also one of few that my parents, all my brothers, sister and me agreed on. All love the Beatles!

What do you think is the reason of the immortal popularity of the Beatles?
Yes, Beatles are always living, even among young kids. The age of their fans goes from 7 to 70 years old. I think this is because they wrote really timeless songs and they covered every genre. They covered the pop genre, they covered the motown sound, the psychedelic rock, glam rock… And each one like a different band! In such a short time, 10 years, theyshowed so many basis.

You played in the Across the Universe, how did you get the chance?
The director Julie Taymor saw me in a small village near New York, and sent me e-mail with the offer of acting in her new project. I accepted. Nine months later, I was still without any information, will I get it, won't I get it, it was like waiting for years! I didn't hear anything about it. In this time, Julie Taymor knew, she wrote the part for me after we met. It was the start of this incredible dream. Every job should be like that.

Did you met Paul McCartney?
No, he didn't want to be involved at first. He liked it afterwards. What's funny, he stayed very close to the places of the shooting three times. Long Island, New York City and New Jersey. He was near the area, just accidentally, but didn't come to see us.


One controversial question: Can drugs be good in combination with music?
Oh, not at all. Not today, only if you want no career. I think maybe in the 60's, 70's or in the 80's, even in the 90's in some cases… But you couldn't survive in the music world today if you take drugs. The Beatles experimented with more psychedelic drugs, it was very different. They were not drug addicts. They just tried it.


I really love your version of Helter Skelter. What is so exceptional about this song in your opinion?
Thank you! In the film, it was a really funny moment. We tried to do the song like as we knew that people who were seeing the film were ready to rock'n'roll. It's not my favourite Beatles song, I love it, but I have many others I didn't do for the Across the Universe. Another thing is that it is not so difficult to sing for me, as this is the way I normally sing, you know. Otherwise it would be much harder. Paul McCartney can sing it today probably just because he doesn't drink and doesn't take any drugs. He has to live like an athlete.

Are you happy right now?

Oh yeah! I'm always happy after a show with a good audience, during a good tour like this... So, let's celebrate life!





Pipes of Peace

1. července 2014 v 15:26 | Czewa |  Solos
Jelikož v anketě o nejoblíbenější sólovou kariéru u mých čtenářů zvítězil Paul McCartney, zaslouží si právě on teď článek o jedné z mnoha svých sólových skladeb. No, schválně, kdo z vás dokáže nejsprávněji odhadnout počet písniček, který Paul za svou sólovou dráhu natočil? Sólovou dráhou nemyslím úplně bez pomoci někoho jiného, počítejte prostě jeho počínání po rozpadu Beatles :). Kdo bude nejblíž, dostane tu nějaký pěkný beatlesácký diplom a samozřejmě článek na přání, když budete mít inspiraci :).
Ale zpět k dudám mírů. O nich zpívá Paul v pěkné písničce Pipes of Peace ze stejně pojmenovaného alba vydaného roku 1983. Celé album mělo velký úspěch a zaručila se o to určitě i právě titulní píseň. Pipes of Peace vyšla téhož roku v prosinci i na singlu se So Bad na druhé straně (v Americe byla Pipes of Peace na B-straně, v Británii naopak).
Písnička, jejíž poselství je celkem jasné, má i příznačný videoklip. Paul si v něm zahrál dvojroli - německého a britského vojáka, kteří se setkají během tzn. Vánočního příměří roku 1914, na začátku 1. světové války. O tom jste asi už slyšeli, vojáci si na Štědrý den udělali volno od bojů, přátelsky vylezli ze zákopů a dali se do řeči (doporučuju film Joyeux Noël - Šťastné a veselé od Christiana Cariona ;) ).
V klipu německý Paul ukazuje fotky své ženy britskému Paulovi a naopak. Skvělý je závěr, podívejte se na to :). Zkrátka peace and love. Paul se kvůli autentičnosti na natáčení nechal prý i ostříhat :D.


Slova:
I light a candle to our love
In love our problems disappear
But all in all we soon discover
That one and one is all we long to hear

All round the world
Little children being born to the world
Got to give them all we can till the war is won
Then will the work be done

Help them to learn (help them to learn)
Songs of joy instead of burn, baby, burn, (burn, baby burn)
Let us show them how to play the pipes of peace
Play the pipes of peace

Help me to learn
Songs of joy
Instead of burn, baby, burn
Won't you show me to play, (how to play) the pipes of peace, (pipes of peace)
Play the pipes of peace

What do you say? (what do you say)
Will the human race be run in a day? (in a day)
Or will someone save this planet we're playing on?
Is it the only one? (what are we going to do?)

Help them to see (help them to see)
That the people here are like you and me, (you and me)
Let us show them how to play, (how to play)
The pipes of peace (pipes of peace)
Play the pipes of peace

I light a candle to our love
In love our problems disappear
But all in all we soon discover
That one and one is all we long to hear

All 'round the world
Little children being born to the world
Got to give them all we can 'til the war is won
Then will the work be done

Help them to learn (help them to learn)
Songs of joy instead of burn, baby, burn(burn, baby burn)
Let us show them how to play the pipes of peace
Play the pipes of peace

Help me to learn
Songs of joy instead of burn, baby, burn
Won't you show me to play(how to play) the pipes of peace(pipes of peace)
Play the pipes of peace

What do you say?(what do you say)
Will the human race be run in a day? (in a day)
Or will someone save this planet we're playing on?
Is it the only one? (what are we going to do?)

Help them to see (help them to see)
That the people here are like you and me (you and me)
Let us show them how to play(how to play)the pipes of
Peace(pipes of peace)
Play the pipes of peace

I light a candle to our love
In love our problems disappear
But all in all we soon discover
That one and one is all we long to hear