Listopad 2011

Myslíme na George!

29. listopadu 2011 v 18:40 | Czewa |  Aktuality
Už od probuzení na něj myslím. Už po cestě mi v uších hrálo Give Me Love... Už o něm píšu. Myslíte na něj? Vzpomínáte? Já nevzpomínám, já ho prožívám. Je to už deset let, na den přesně, co zemřel. Zemřelo s ním však všechno, co pro nás znamenal? Ani zdaleka. George Harrison nám tu nechal svůj hlas, své nádherné akordové kombinace, svá dokonalá kytarová sóla, fotky se svou roztomilou tváří, své filosofické myšlenky, své texty, své metafory, svou lásku. Přesto není možné vynechat jedinou příležitost, kdy na svého skorooblíbeného Beatla (na Paula nedám dopustit :-) ) můžu myslet. A tímto článkem mu poděkovat za vše, co nám tu nechal a čím vším nás obohatil. Thank you, George ♥.


A tady je jedna Georgeova zajímavá písnička z alba All Things Must Pass. George zemřel jako smířený a šťastný člověk, jeho popel byl rozsypán do řeky Gangy...


Wait

23. listopadu 2011 v 15:23 | Czewa |  Písničky
Pro Emilíi :).

Písničku Wait napsal převážně Paul a to původně pro album Help!. Beatles ji nahráli 17. června 1965 během jeho natáčení. Přesto se nakonec na desku nedostala, použili ji proto při sestavování alba dalšího, Rubber Soul. Sloužila prý spíš ale jen jako výplň, protože se jim moc nelíbila. To teda nechápu, já ji mám ráda.
Text je docela prostý, tématicky se podobá třeba písničce Things We Said Today. Kluk si zkrátka dělá starosti o svůj vztah s dívkou, od které je právě nějak odloučen. K verzi na albu Rubber Soul Beatles ještě přidali zdvojené hlasy a perkuse. George hraje stejně jako v I Need You nebo v Yes It Is na kytaru "pedal tone", což písničce dodává speciální charakter. Jen nevím, jestli moje oblíbená část je hrána takto anebo je to normálně Paulova basa. Víte co myslím? Takové to, co se hraje při "I feel as though you ought to know that I've been good, as good as I can be. And if you do, I'll trust in you and know that you will wait for me." Myslím ale, že je to právě ta Georgeova kytara, o které jsem mluvila.



It's been a long time, now I'm coming back home.
I've been away now, oh, how I've been alone.

Wait till I come back to your side,
we'll forget the tears we cried.

But if your heart breaks, don't wait, turn me away.
And if your heart's strong, hold on, I won't delay.

Wait till I come back to your side,
we'll forget the tears we cried.

I feel as though you ought to know
that I've been good, as good as I can be.
And if you do, I'll trust in you
and know that you will wait for me.

It's been a long time, now I'm coming back home,
I've been away now, oh, how I've been alone.

Wait till I come back to your side,
we'll forget the tears we cried.

I feel as though you ought to know
that I've been good, as good as I can be.
And if you do, I'll trust in you
and know that you will wait for me.

But if your heart breaks, don't wait, turn me away.
And if your heart's strong, hold on, I won't delay.

Wait till I come back to your side,
we'll forget the tears we cried.

It's been a long time, now I'm coming back home,
I've been away now, oh, how I've been alone.

Haló haló,

19. listopadu 2011 v 17:30 | Czewa |  Zajímavosti
vypadá někdo, koho znáte, někdo ve vašem okolí, někdo, koho jste jen zahlédli, jako jeden z Beatlů?

Derek Taylor

18. listopadu 2011 v 16:23 | Czewa |  Lidi s Beatles spjatí

Tento pán se narodil 7. května roku 1934 v Liverpoolu. Od roku 1963 patřil k nejbližším přátelům skupiny Beatles. Pracoval jako novinář. Když začal v roce 1963 psát do Daily Expressu, navštívil koncert Beatles v Manchesteru, o kterém pak napsal velmi pozitivní recenzi. Ani ne o měsíc později pak pro noviny udělal rozhovor s Brianem Epsteinem. Byla to pak zase novinařina, která ho poslala za Beatles do Hamburku.
Když už zase byli zpět, Derek Taylor odjel s ještě jedním redaktorem Johnem Buchananem do Liverpoolu domluvit se s Brianem na pravidelné rubrice, kterou by vždy psal jeden z Beatles. Dereka napadl George, protože je milý a dá se sním mluvit. Brian souhlasil s tím, že to bude jistě i pro George přínosné. Po krátkém přemlouvání nakonec D. Taylor s J. Buchananem souhlasili i s honorářem 100 liber, což bylo za to, že pak články v podstatě dával dohromady Derek, opravdu hodně.
Taylor pak navštívil i rodiny jednotlivých členů skupiny a stal se jejich přítelem. 14. ledna 1964 s nimi dokonce letěl do Paříže. Když Briana Epsteina opustil jeho asistent, Derek se o práci přihlásil, ale odpovědi se mu nedostalo. Zato ho sám Brian požádal, jestli by mu nepomohl sepsat jeho autobiografii. Z toho vznikla kniha A Cellarful Of Noise. A pak se Derek stal opravdu Epsteinovým asistentem. Nastoupil v dubnu 1964.
Tato práce mu umožnila i cestovat s Beatles po Evropě, Austrálii a Dálném východu. Bohužel, po pěti měsících světového turné se Derek Taylor s Brianem pohádali kvůli jakési limuzíně. A tak dal Derek výpověď.
Další nabídku zaměstnání přijal Derek Taylor u losangeleské radiové stanici Radio KRLA, které měl dělat tiskového tajemníka. V únoru 1965 se tedy přestěhoval i s rodinou do Kalifornie, kde zůstal až do roku 1968. V té době se věnoval mnoha činnostem, dělal konzultanta třeba skupině The Byrds, zastupoval Beach Boys, pomáhal s organizací hudebních festivalů... Během toho ale nepřestával být v kontaktu s Beatles. Když jel George Harrison do Los Angeles, s Derekem se sešel. Když na něj čekal, složil Blue Jay Way.
K aktivní spolupráci s Beatles se však Derek vrátil až v době, kdy zakládali Apple Corps. Beatles ho požádali o vedení tiskové oddělení. Derek Taylor tedy přijel se svou rodinou zpět do Anglie. Práce pro Apple ho bavila a během těchto let se s Beatles ještě víc sblížil. Společnost opustil roku 1970, začal pracovat u firmy Warner Bros Records jako vedoucí zvláštních projektů. Tím se dostal k řadě aktivit skupin jako The Rolling Stones, Yes a nebo i bývalých členů Beatles. Nejuzší spolupráci však Derek Taylor zažil s Georgem, s nímž sestavil roku 1980 jeho knihu I Me Mine. Pro své literární nadání a zážitky s Beatles sloužil také často jako zdroj pro jiné autory, kteří psali knihy o naší liverpoolské čtyřce. Také se podílel na vzniku knihy Beatles Anthology, jeho postava se objevila v parodii The Rutles atd.
Derek Taylor zemřel 7. září 1997 ve věku 65 let po dlouhém boji s rakovinou. Pohřbu se zúčastnilo jen pár členů rodiny, jistě manželka Joan a Derekových 6 dětí, pak taky Mike McCartney, Neil Aspinall a jiní.


Help!

12. listopadu 2011 v 20:19 | Czewa |  Alba
Páté album vydané Beatles, mluvíme-li o Británii. V Americe už deváté. Jedná se z poloviny o soundtrack ze stejnojmenného filmu. Ano, album Help! obsahuje celkem 14 písniček a z toho 7 se jich objevilo ve filmu, konkrétně Help!, The Night Before, You've Got To Hide Your Love Away, I Need You, Another Girl a You're Going To Lose That Girl. Z této části se asi nejvíc proslavila písnička Help!, kterou napsal John. Na druhé straně se však také najde jeden hit, tentokrát od Paula: Yesterday, jedenáctá písnička. Yesterday je zajímavá třeba tím, že se k ní vytvořilo nejvíc cover verzí na světě. Ostatní písničky se ale nemůžou odbýt, všechny jsou totiž skvělé: Ringova Act Naturally, Johnova romantická It's Only Love, Georgeova skvělá You Like Me Too Much, Paulova perfektně vyplněná countreyovka I've Just Seen The Face a taky jeho Tell Me What You See. Posledním kouskem je pro změnu převzatá rock'n'rollová píseň Dizzy Miss Lizzy od Larryho Williamsa, kterou moc nemusím, ale Beatles na tom asi byli jinak :). Několik písniček bylo napsáno (If You've Got A Trouble pro Ringa) nebo i nahráno (Wait - později na Rubber Soul), na album Help! se ale nedostaly.
Album Help! bylo vydáno 6. srpna 1965 a mělo velký úspěch.
I já ho mám ráda, Help! patří mezi má oblíbená alba a náramně si ho užívám Mrkající. Vy také?


Zajímavost o obálce: Původně měl fotograf Robert Freeman záměr vyfotit všechny členy, jak ukazují semaforem slovo HELP. Ve výsledné podobě se jim však toto uspořádání čistě esteticky nelíbilo, tak tomu dali volnější spád. Výsledek? Slovo NVUJ :-D.

Revolution

7. listopadu 2011 v 17:00 | Czewa |  Písničky
John Lennon byl ze všech členů Beatles politicky nejvyhraněnější, levicově orientovaný. Roku 1968 se ve světě probudili různé revoluční vlny, v březnu tisíce lidí pochodovaly k americké ambasádě v Londýně, ve Francii se vzbouřili v květnu studenti a v pažížských ulicích stavěli barikády. John se těchto akcí nezúčastnil, narozdíl třeba od Micka Jaggera. Pro své levicové smýšlení ho však k sobě chtělo připoutat mnoho nejrůznějších politických skupin. John napsal Revolution jako odpověď na tyto snahy. V textu se snaží dát najevo, že i když sdílí jejich touhu po změně, smysluplná revoluce musí vzniknout změnou smýšlení, a ne pomocí násilí.
V pomalé verzi písničky, která vyšla na bílém dvojalbu, John zpívá "you can count me out, in", čili počítejte se mnou. V textu rychlé verze, která pak přes Paulův nesouhlas (Revolution považoval za nedostatečně komerčně zajímavou) vyšla na druhé straně singlu Hey Jude, změnil tuto větu jen na "count me out", čímž dal najevo své pochyby o svém postoji. To se samozřejmě některým nelíbilo, v tisku se objevovaly články označující Johna za "bolestínského ustrašeného sraba" a tak dále. John se však jen stranil jakéhokoliv násilí nebo třídního boje. A tento názor zastával až do své smrti. V revoluci nejde o svržení režimu a barikády. Jde o změnu myšlení.
Kromě toho se tyto dvě verze Revolution liší některými drobnostmi, kromě rychlosti a změně tóniny (pomalá verze je v A dur, rychlá singlová pak v H dur), jako zdvojení hlasu v některých pasážích. Já první znala tu rychlou, tak se mi i víc líbila. Teď nevím, ale každopádně mi to přijde jako hodně specifická písnička, tu si nikdo s jinou nesplete. Není "beatlesovská". Je Johnova.
Začal ji psát už v Indii, dokončil doma, když byla Cynthia v Řecku.

Připojuji obě verze, můžete si vybrat nebo porovnat ;).

Singl:


Albová:


You say you want a revolution
Well you know
We'd all want to change the world
You tell me that it's evolution
Well you know
We'd all want to change the world
But when you talk about destruction
Don't you know that you can count me out (in)
Don't you know it's gonna be alright [x3]

You say you got a real solution
Well you know
We'd all want to see the plan
You ask me for a contribution
Well you know
We're all doing what we can
But if you want money for people with minds that hate
All I can tell you is brother you'll have to wait
Don't you know it's gonna be alright [x4]

You say you'll change the constitution
Well you know
We'd all love to change your head
You tell me it's the institution
Well you know
You better free your mind instead
But if you go carrying pictures of Chairman Mao
You ain't going to make it with anyone anyhow
Don't you know know it's gonna be alright [x3]
Alright [x7]

I Saw Her Standing There - John Corabi

6. listopadu 2011 v 20:27 | Czewa |  Covers
Rádi heavy metal? Tak to si užijete... Ne? Tak to si tu raději přečtěte jiný článek.
Heavy metalový zpěvák a kytarista John Corabi se pustil do odvážného projektu připojit se k jiným metalovým hudebníkům, kteří v říjnu roku 2006 vytvořili album Butchering The Beatles. Na něm je, prosím, 12 písniček od Beatles předěláno do jejich stylu. Kromě I Saw Her Standing Her, ve které zpívá právě člen kapely Motley Crue John Corabi, na kytaru hraje Phil Campbell a C. C. Deville, na basu Chris Chaney a na bicí Kenny Aronoff, na tom albu můžeme najít třeba metalovou verzi Drive My Car, Hey Bulldog nebo I Feel Fine. Zajímavé, ale... Je to pak úplně jiná píseň. Líbí se vám to?


My Brave Face - Paul McCartney

2. listopadu 2011 v 16:33 | Czewa |  Solos
Tato super písnička od Paula McCartneyho tvoří součást alba Flowers in The Dirt z roku 1989. Nenapsal ji však sám, nýbrž společně s anglickým zpěvákem a skladatelem Elvisem Costellem. Ten sice v písničce nehraje, Paula v ní ale přesto doprovází ještě devět hudebníků! Je mezi nimi jeho žena Linda, tři saxofonisté atd. Poprvé byla My Brave Face nahrána roku 1988 Paulem a Elvisem Costellem, konečná verze však vznikla až později v londýnském studiu Olympic s producentem Mitchellem Froomem, který se nahrávání účastnil i svou hrou na klávesy. Elvis Costello prý tady na to nahrávání poprosil Paula, aby si zase jednou zahrál na svou basu Höfner, na kterou už léta nesáhl. Od té doby už na ni ale zase hrál...
My Brave Face měla velký úspěch, a to nejen v rámci toho jednoho alba. Jako singl se dostala do žebříčkového popředí v USA nebo Španělsku.


My brave my brave my brave face.

I've been living in style
unaccustomed as I am to the luxury life
I've been hitting the town and it didn't hit back.

I've been doing the rounds
unaccustomed as I am to the time on my hands
now I don't have to tell anyone when I'm going to get back.

Ever since you went away I've had this sentimental inclination
not to change a single thing.
As I pull the sheet back on the bed
I want to go bury my head in your pillow.

Now that I'm alone again I can't stop breaking down again
the simplest things set me off again and take me to that place
where I can't find my brave face
where I can't find my brave face

my brave my brave my brave face. My brave face.

I've been living a lie
unaccustomed as I am to the work of a housewife
I've been breaking up dirty dishes and been throwing them away.

Ever since you left I have been trying to compose a
baby, will you please come home note meant for you.
As I clear away another untouched T.V. dinner
from the table I laid for two.

Now that I'm alone again I can't stop breaking down again
the simplest things set me off again and take me to that place
where I can't find my brave face
where I can't find my brave face

my brave my brave my brave face. My brave face.