Duben 2011

Jak Paul NEbyl mrtvý

30. dubna 2011 v 12:53 | Czewa |  Zajímavosti
Na konci srpna roku 1969 se Paulovi a Lindě narodila dcera Mary. Beatles byli na rozpadnutí. McCartneyovi se tedy sbalili, vzali děti a odjeli na odlehlou farmu nedaleko Campbeltownu ve Skotsku. V domě nebylo vůbec nic a kolem něj taky ne, žádné domy ani města. Zmizeli z civilizovaného světa, přesně jak měli v úmyslu. Toto zmizení ale přineslo do vynalézavých hlav nápad vymyslet fámu o tom, že Paul McCartney zemřel. Ve skutečnosti se tyto zvěsti táhly už déle, to se u tak slavných osobností slávalo docela běžně. Opravdová mánie však vypukla právě až na podzim roku 1969, kdy nějaký člověk, který nejspíš neměl nic lepšího na práci, zatelefonoval novináři na Michiganské univerzitě Fredovi LaBourovi a tvrdil mu, že Paul McCartney je s naprostou jistotou mrtvý. Jako důkaz mu ukázal hned několik postřehů: Paul jediný je na zadní straně alba Sgt. Pepper obrácený zády. Tajuplná slova z konce "Strawberry Fields Forever" zní jako "I buried Paul" (pohřbil jsem Paula). LaBour si to napsal, ale považoval to za směšné. Další den to však probral s kamarádem a nakonec prohlásil: "Já ho prostě oddělám. Jdu do toho, rozjedu to." A skutečně se do toho pustil, dal dohromady všechna vodítka, která se nabízela, a přidal k nim něco z vlastní fantazie. Noviny Michigan Daily vytiskly jeho článek s velkým titulkem "McCartney je mrtev: Najevo vyšly nové důkazy". Takových "důkazů" mohl člověk, když moc chtěl, najít opravdu spoustu. A to LaBour opravdu chtěl, podíváme-li se na jejich množství. Já se tomu musím hrozně smát :). Je to zábavné, ale nemusíte to samozřejmě všechno číst :):

Obal alba Abbey Road:
- John Lennon je celý v bílém, bílá barva v některých zemích značí smrt
- Ringo Starr je v černém, může znázorňovat kněze nebo funebráka
- George Harrison má džíny, čímž pohřbívá celou duši skupiny, a taky může připomínat hrobníka
- Paul McCartney (lépe řečeno tedy ten falešný Paul) symbolizuje smrt samotnou, má bosé nohy (mrtví v Indii se pohřbívají bosí!)
- Paul drží cigaretu v pravé ruce. Opravdový Paul byl přece levák!
- napravo je u chodníku přistaveno černé policejní auto, jako z márnice
- nelevo stojí Volkswagen s poznávací značkou LMW 28 IF - zkratka těchto slov: L-living M- McCartney W-was 28 - kdyby Paul nezemřel, na slavné fotce v Abbey Road by měl zrovna tolik let, IF - kdyby... (někde jsem četla jiné vysvětlení prvních tří písmen: Linda McCartney Widow - vdova).

Podle LaBoura se Paul na podzim roku 1966 stal obětí autonehody a byl nahrazen skotským dvojníkem Williamem Campbellem. Zprávy se šířily v tisku i rádiu, další lidé si vymýšleli a nacházeli nové poznatky, dokazující fakt, že jeden z The Beatles je skutečně mrtvý. Do Apple neustále telefonovali novináři, spisovatelé a jiní zvědavci, deska Abbey Road se začala nápadně rychleji prodávat. Právník F. Lee Bailey uspořádal celý televizní pořad, kde se měla zkoumat Paulova existence. Fred LaBour byl pozván, přiletěl do L.A. a Baileymu se přiznal, že si to vymyslel. Nic už se však nedalo dělat, museli držet při sobě.

Tady máme další "důkazy":
Obal alba Sgt. Pepper:
- ústředním motivem je hrob, ten je jistě právě Paulův. Jakto? Je na něm přeci z kytek vytvořen obrázek kytary - baskytary - pro leváky! Její tvar se navíc nápadně podobá písmenku P jako Paul.
- nalevo jsou voskové figuríny Beatles, které symbolizují konec ducha skutečné kapely
- nad Paulovým dvojníkem je ruka: pro kelty symbol smrti
- většina osobností na obálce má co do činění se smrtí či násilím
- uprostřed obalu lze na Paulově uniformě rozpoznat nápis OPD, zkratka pro "Officially Pronounced Dead"
- no a na druhé straně obalu jsou John, Ringo i George obráceni čelem k fotoaparátu - jen Paul zády!

Texty písní:
- Strawberry fields Forever: kromě již zmíněného záhadného konce, kde jakoby John zpíval "I buried Paul", se můžeme zastavit u slov "Living is easy with eyes closed" (je snadné žít se zavřenýma očima), "Misunderstanding all you see" (plést se se vším, co vidíme), "It's getting hard to be someone" (Je těžké být někým) "But it all works out" (ale nakonec to funguje). "It doesn't matter much to me" (moc mi na tom nezáleží). Těm, kteří ve smrt Paula McCartneyho věřili, to nemohlo být jasnější.
- Within You, Without You: "We were talking about people who hide themselves behind a wall of illusion. Never glimpse the truth." (něco jako: mluvili jsme o lidech schovávajících se za zeď představ, kteří nikdy nepoznají pravdu)
- A Day In The Life: "He blew his mind out in a car" (shořel v autě)
- I'm So Tired: John na konci šeptá něco jako "Paul is dead. miss him, miss him"

Určitě existuje spoustu dalších objevů, můžete mi je napsat do komentárů, postupně budu článek doplňovat. Je to sice blbost, ale baví mě to :-). Vážně nechápu, že se někdo tak namáhal, aby stvořil tento podvod. Už jen všechno to vymyslet, přesvědčivě napsat a roznést... Ale povedlo se jim to. Je pozoruhodné, co se dá vymyslet a není vůbec těžké tomu uvěřit. Až strašidelné...

Za nějakou dobu Paulova samotaření na farmě se rozhodl uvést věci do pořádku a s novinářkou Dorothy Baconovou a
fotografem Terrencem Spencerem napsali velký článek pro časopis Life s titulkem "Paul je stále s námi". Paul zde označil fámu o jeho smrti za "pitomou kravinu".
Roku 1993, 24 let poté, pak Paul vydal album s názvem "Paul Is Live", byla to samozřejmě i narážka na tuto směšnou šeptandu, ale také deska z jeho živých vystoupení. Její obal se té fámě vyloženě vysmívá: Paul přechází také na přechodu u Abbey Road, vodítko svého psa drží levou, černé auto je pryč a Volswagen vlevo má značku 51 IS - Paul přece JE a v době vydání alba mu bylo 51 let :D...

Getting Better

19. dubna 2011 v 16:18 | Czewa |  Písničky
Věta, na které je postavený text písně Getting Better napadla Paula McCartneyho při jedné procházce se psem Marthou a přítelem Hunterem Daviesem. Sluníčko svítilo, procházeli se u Primrose Hillu, jaro začínalo. Tou větou ("It's getting better") Paul myslel počasí. Ale pak se začal smát. Připomnělo mu to toiž bubeníka Jimmyho Nicola, který v červnu 1964 dočasně nahradil na turné Ringa kvůli nemoci. I když byl Nicol zkušený hudebník, neměl to snadné. Repertoár Beatles se musel naučit takřka během jedné jediné noci. S Johnem, Paulem a Georgem se poprvé setkal 3. června a hned další den koncertovali v Kodani. John s Paulem se po každém z pěti odehraných koncertů Jimmyho Nicola ptali, jak mu to jde. On jim vždy odpověděl stejně: "It's getting better". Nic víc. Stala se z toho zažitá fráze.
Po procházce se Paul vrátil domů do St. John's Wood a slova mu nedala odpočinku. S kytarou se k frázi "it's getting better" snažil vymyslet vhodnou melodii. Večer přišel John a pomohl Paulovi s dokončením písně. Jako tomu často bývalo, Paul s Johnem se v textu vzájemně doplňovali: Po Paulově optimistickém refrénu, kde je díky lásce všechno na cestě k lepšímu, přijde Johnova pasáž, kde se vyznává ze školního rebelství, z toho, že se z něj pak stal rozhněvaný mladý muž a násilník. Paul zpívá, že se vše mění k lepšímu, a John dodává, že o moc horší už to stejně být nemohlo.
George Harrison obsluhoval na nahrávce velký čtyřstrunný indický nástroj tamburu a George Martin hrál na klavír. Skladba byla umístěna na album Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. A mně se moc líbí :).



It's getting better all the time
I used to get mad at my school (No, I can't complain)
The teachers who taught me weren't cool( No, I can't complain)
You're holding me down (Oh Oh)
Turning me round(Oh Oh)
Filling me up with your rules(Oooh)

I've got to admit it's getting better (Better)
A little better all the time (It can't get no worse)
I have to admit it's getting better (better)
It's getting better
Since you've been mine

Me used to be a angry young man
Me hiding me head in the sand
You gave me the word, I finally heard
I'm doing the best that I can

I've got to admit it's getting better(Better)
A little better all the time (It can't get no worse)
I have to admit its getting better (Better)
It's getting better
Since you've been mine

Getting so much better all the time!

It's getting better all the time
Better, better, better.
It's getting better all the time
Better, better, better.

I used to be cruel to my woman
I beat her and kept her apart from the things that she loved
Man, I was mean but I'm changing my scene
And I'm doing the best that I can (ooh)

I admit it's getting better
A little better all the time (It can't get no worse)
Yes, I admit it's getting better, it's getting better
Since you've been mine

Getting so much better all the time

It's getting better all the time
Better Better Better
It's getting better all the time
Better Better Better

Getting so much better all the time

Barry Miles

11. dubna 2011 v 16:22 | Czewa |  Lidi s Beatles spjatí
Barry Miles se narodil roku 1943 v západoanglickém městě Cirencester. V 60. letech pracoval u Better Books, nakladatelství vedeného Tonym Godwinem. S Beatles se poprvé setkal roku 1965: S Georgem a Johnem na oslavě 39. narozenin Allena Ginsberga v Londýně, s Paulem u Petera Ashera a s Ringem při natáčení ve studiu v Abbey Road. Spolu s Johnem Dunbarem a Peterem Asherem založil podnik Miles Asher and Dunbar a otevřel Indica Books a Gallery. Jelikož Paul v té době u Asherů bydlel, brzy se k projektu připojil a pomáhal sádrovat díry ve zdech, instalovat police, navrhovsl a tiskl balicí papír. Tato galerie se také stala osudným místem pro celou historii skupiny, neboť se zde setkali John a Yoko, která zde pořádala svou první výstavu v Evropě. Roku 1966 se Barry Miles podílel také na založení International Times. Paul se zase zapojil, navrhl, aby s ním Barry udělal rozhovor. Tak se stalo a tím přilákali reklamu nahrávacích společností. Barry Miles pokračoval v dělání interview s Georgem či Mickem Jaggerem. Tak začala jeho kariéra rockového žurnalisty, která ho provázela několik následujících let. Miles se spřátelil se všemi členy Beatles a často pobýval v jejich nahrávacím studiu, obzvlášť během natáčení alba Sgt. Pepper. Poté, když vznikla firma Apple, Paul z Barryho udělal vedoucího experimentální značky pro mluvené slovo Zapple. Roku 1969 udělal B. Miles dlouhý (dvoudenní) rozhovor s Johnem a Yoko.
Celou tu dobu si schovával různé ústřižky z novin a psal si poznámky, sbíral knihy a jiné materiály, které se týkaly této hudby nebo Beatles konkrétně. Říkal si, že se to jednoho dne bude hodit. A ono se to opravdu hodilo. Barry Miles napsal biografii Paula McCartneyho, která se v originále jmenuje "Many Years from Now" a byla vydána roku 1998. U nás vyšla o tři roky později jako "Po mnoha letech". A každému, kdo je aspoň trochu jako já fascinován hudbou a historií skupiny Beatles, ji upřímně doporučuji.
To ale nebylo všechno. Díky vzpomínkám a tolika dostupným zdrojům (knihy, diskografie, internetové stránky, vše však dostatečně věrohodné) dokázal dát dohromady ještě Deník Beatles (The Beatles. A Diary), který vyšel ilustrovaně také roku 1998. U nás se tato kniha vydala ještě rozšířená o další materiály poskytnuté Peterem Doggettem pod názvem Beatles 1960-1970 Den po dni. Je to několika obrázky obohacená encyklopedie toho, co Beatles udělali důležitého během 60.let. Můžeme si tam přečíst o jednotlivých písničkách z tohoto období, o koncertech, rozhovorech, událostech atd. Krom těchto přínosných knih je Barry Miles autorem biografií Williama Burroughse, Jacka Kerouaca, Franka Zappy, Charlese Bukowského a Allena Ginsberga, dále knih o Johnovi Lennonovi, skupině The Clash a jeho zatím poslední dílo, knihao Pink Floyd, vyšla roku 2007.

Every Little Thing

9. dubna 2011 v 17:27 | Czewa
Písničku Every Little Thing napsal Paul v hudebním pokoji u Asherů, kde v té době bydlel. Původně doufal, aby se píseň vydala jako singl, ale nakonec byla zařazena na album Beatles For Sale. Zajímavé na této písničce je (samozřejmě kromě toho, že je moc hezká), že zatímco jeden z partnerské dvojice Lennon/McCartney píseň složil (v tomto případě Paul, i když John možná maličko přispěl), ten druhý v ní zpívá hlavní hlas (zde tedy John). Paul McCartney zpívá druhý hlas v refrénu (i když jeho vrchní hlas možná v refrénu spíš připomíná hlavní melodii). Další zvláštností jsou tympány, na které v refrénu hraje Ringo. Píseň byla inspirována Paulovým vztahem k Jane Asherové. Text vypráví o š'tastném muži, kterého jeho dívka miluje tak moc, že pro něj udělá vše. Její nahrávání začalo 29. září 1964, ten samý den Beatles pracovali ještě na I Don't Want To Spoil The Party a What You're Doing.



When I'm walking beside her
People tell me I'm lucky
Yes, I know I'm a lucky guy
I remember the first time
I was lonely without her
Can't stop thinking about her now

Every little thing she does
She does for me, yeah
And you know the things she does
She does for me, ooh

When I'm with her I'm happy
Just to know that she loves me
Yes, I know that she loves me now
There is one thing I'm sure of
I will love her forever
For I know love will never die

Every little thing she does
She does for me, yeah
And you know the things she does
She does for me, ooh

Every little thing she does
She does for me, yeah
And you know the things she does
She does for me, ooh

Every little thing
Every little thing

With The Beatles

5. dubna 2011 v 21:10 | Czewa |  Alba
Druhé album The Beatles vyšlo u společnosti Paraphone 22. listopadu 1963 a okamžitě se dostalo na první místo hitparád, kde vydrželo 21 týdnů. V Americe se vydané album jmenovalo Meet he Beatles, vyšlo 20. ledna 1964 a bylo to první album skupiny, které vydala firma Capitol Records. Na rozdíl od původního složení na něm chybělo pět písní: Please Mr Postman, Roll Over Beethoven, You've Really Got A Hold On Me, Devil In Her Heart a Money. Namísto toho zde přibyly I Want To Hold Your Hand a I Saw Her Standing There.
Na albu With The Beatles je 8 autorských písní a 3 coververze skladeb z produkce Motownu. V úvodu nás přivítá Johnova píseň It Won't Be Long a pak All I've Got To Do. Následuje Paulova slavná a krásná All My Loving. Čtvrtá v pořadí je Georgeova Don't Bother Me, pak Little Child, kterou složili John s Paulem společně. Muzikálová balada Till There Was You je jako stvořená pro Paulův medový hlas. Dále zazní jedna z motownských melodií od skupiny Marvelettes, Please Mr Postman. Já nevím, ale zdá se mi, že tento styl klukům moc nesedne... Rock'n'rollový hit Chucka Berryho Roll Over Beethoven zazpívaný Georgem posluchače rozhýbe, Paul pokračuje ve zpěvu Hold Me Tight. Druhým hitem z Motownu nesoucí název You Really Got A Hold On Me od Smokeyho Robinsona. Ringo se dál pustí do zpěvu I Wanna Be Your Man, kterou složil Paul s Johnovou pomocí speciálně pro Rolling Stones. Následuje Devil In A Heart, kterou hezky reprodukuje Paulův hlas. John složil další písničku Not A Second Time. Album končí třetí motownskou písní Money. Tu taky nemám moc ráda. Ale pst :o).
John a Paul se snažili hrát to, co publikum chce slyšet. Proto zařazovali do textů často slovo "you", aby každá dívka, co je zrovna slyšela, měla pocit, že zpívají jen pro ni. I dnes to funguje :o)). Beatles v tomto období konečně dobyl i americký trh a naučili se psát písně takřka na objednávku, přesně takové, které se budou lidem líbit. Nahrávání With The Beatles nevznikalo tak hekticky jako první album Please Please Me. Nahrávací frekvence byly rozloženy do tří měsíců. I když nepatří mezi mé nejoblíbenější, ráda si ho občas poslechnu. Nejlepší je stejně Till There Was You, a to většinu coververzí nemám ráda! :o)