Duben 2010

Here Comes The Sun

27. dubna 2010 v 18:15 | Czewa |  Písničky
Tuto krásnou písničku složil George Harrison. Najdete ji hned zezačátku druhé strany LP Abbey Road, nebo 7. na CD. Vypovídá o tom, jak je super utéct od všech obchodních jednání někam pryč. Bylo to v době, kdy se John s Yoko setkali s Allenem Kleinem a oznámili, že je bude zastupovat v obchodních záležitostech. Jenže k tomu už tu byl John Eastman, bratr Paulovy ženy Lindy. Což pochopitelně vyústilo ve velký spor. Tím, že Paul zůstal jako jediný na Eastmanově straně, se skupina dostala do ohrožení a obchodní jednání probíhala v napjaté atmosféře. Jednoho rána počátkem jara se George prostě rozhodl, že už ho ty hádky nebaví, a vyjel si na den za Erikem Claptonem. Tam si půjčil jednu Erikovu akustickou kytaru, šel se projít do zahrady a paprsky jarního slunce mu tak zlepšily náladu, že se na slunce rozhodl napsat oslavnou píseň. Hned se dal do skládání Here Comes The Sun a tu vidíme výsledek. Nádhera!

Here comes the sun, here comes the sun,
and I say it's all right

Little darling, it's been a long cold lonely winter
Little darling, it feels like years since it's been here
Here comes the sun, here comes the sun
and I say it's all right

Little darling, the smiles returning to the faces
Little darling, it seems like years since it's been here
Here comes the sun, here comes the sun
and I say it's all right

Sun, sun, sun, here it comes...
Sun, sun, sun, here it comes...
Sun, sun, sun, here it comes...
Sun, sun, sun, here it comes...
Sun, sun, sun, here it comes...

Little darling, I feel that ice is slowly melting
Little darling, it seems like years since it's been clear
Here comes the sun, here comes the sun,
and I say it's all right
It's all right

Your Mother Should Know

23. dubna 2010 v 22:13 | Czewa |  Písničky
Tato písnička vznikla v květnu roku 1967, když Paul s Johnem pracovali na písních pro dokument One World. Jedná se o vzpomínku na muziku, kterou Paulův otec jako mladý zpíval ve své ragtimové kapele, Your Mother Should Know se do filmu Magical Mystery Tour dostala do scény, v níž jdou Beatles dolů po schodech v bílých fracích a postupně se k nim přidávají tanečníci. Jinak ji najdete jako pátou na albu Magical Mystery Tour. A je bezvadná, pozitivní a veselá!

Let's all get up and dance to a song
That was a hit before your mother was born.
Though she was born a long, long time ago
Your mother should know (Your mother should...)
Your mother should know (...know.)
Sing it again.
Let's all get up and dance to a song
That was a hit before your mother was born.
Though she was born a long, long time ago
Your mother should know (Your mother should...)
Your mother should know (...know.)
Lift up your hearts and sing me a song
That was a hit before your mother was born.
Though she was born a long, long time ago
Your mother should know (Your mother should...)
Your mother should know (Aaaah.)
Your mother should know (Your mother should...)
Your mother should know (Aaaah.)
Sing it again.
Da-da-da-da...
Though she was born a long, long time ago
Your mother should know (Your mother should...)
Your mother should know (Know-)
Your mother should know (Your mother should...)
Your mother should know (Know-)
Your mother should know (Your mother should...)
Your mother should know (Know-)

Yoko Ono

22. dubna 2010 v 18:28 | Czewa |  Lidi s Beatles spjatí
Yoko Ono se narodila 18. února 1933 v Tokiu ve vysoce postavené aristokratické rodině. Měla dvě mladší sestry, Eisuke a Isoko. Už v dětství hrála na klavír a učila se zpěvu a kompozici. Roku 1935 se její rodina přestěhovala do USA, otec tam jel za bankovní kariérou. O tři roky později, v době, kdy Japonsko napadlo Čínu a v Americe stoupalo protijaponské cítění, se Yoko vrátila s matkou zpět do Tokia, kde navštěvovala základní školu pro děti z vyšších vrstev. Po skončení 2. světové války se Yoko vydala za otcem do New Yorku, kde pokračovala ve studiích. Znovu se začala věnovat hudbě a postupně se v ní prosazovat. Právě v 50. letech se dostala do světa avantgardních umělců. Za jednoho z nich, Toshibo Ichiyanagima, se v roce 1956 provdala. Věnovala se umění, skládání hudby a scházela se s podobně zaměřenými lidmi.

V roce 1962 se Yoko Ono na dva roky vrátila zpět do Japonska. Rozvedla se a brzy se znovu vdala za filmového producenta Anthony Coxe. Ani s ním jí to ale nevydrželo moc dlouho... V srpnu 1963 se jí narodila dcera Kyoko.

V polovině 60. let se Yoko stala součástí uměleckého hnutí Fluxus. Začala se zabývat videoartem, happeningy, tvorbou uměleckých objektů a protestními mírovými akcemi, kterým se věnuje dodnes. Vydala knihu básní Grapefruit. V roce 1966 navštívila Yoko Ono Londýn se svým dílem Cut piece, kdy klečela na podiu a diváci z ní mohli odstřihovat kousky oblečení. Vystoupení mělo úspěch a tak dostala nabídku na uspořádání vlastní výstavy nazvané Nedokončené obrazy a předměty v Indické galerii. Tam se, dne 9. listopadu 1966, poprvé setkala s Johnem Lennonem. Yoko Lennona naprosto očarovala, její osobní kouzlo ho natolik pohltilo, že prohlásil, že teprve s ní poznal, co je to láska. V květnu 1968 nahrál Lennon s Yoko první společné album Unfinished Music No. 1: Two Virgins, na jehož obalu jsou oba nazí, proto se gramofonová deska musela prodávat v papírovém sáčku. Album obsahuje koláž zvuků a mluveného slova.

V listopadu 1968 se Lennon rozvedl s Cynthií Powellovou, aby si 20. března 1969 mohl v tichosti na Gibraltaru vzít Yoko.
Rok 1969 byl kritický pro skupinu The Beatles. John začal na nahrávání vodit Yoko, což se nelíbilo hlavně Paulovi.

Lennon a Yoko založili skupinu Plastic Ono Band a začali se politicky angažovat a protestovat proti válkám. Pořádali různé veřejné akce a mírové happeningy, nejznámější - Bed In - se odehrál květnu 1969 v Montrealu. Novomanželé Lennonovi strávili 8 dní v posteli, vzývali mír, pořádali mírové dýchánky a společně s přáteli nahráli dnes již kultovní skladbu Give Peace a Chance. Také spolu natočili několik filmových experimentů, ale hlavně nahrávali další hudební alba.

V roce 1970 se Beatles oficiálně rozpadli. O rok později se manželé Lennonovi přestěhovali natrvalo do USA a zabydleli se v domě zvaném Dakota House na newyorském Manhattanu. Ve Spojených státech měl John Lennon problémy s imigračním úřadem kvůli dřívějšímu přechovávání drog. Proto získal tzv. zelenou kartu umožňující trvalý pobyt a práci v USA až v roce 1976. Manželství prošlo krizí (1973), na nějaký čas se Lennonovi od sebe odloučili.

9. října 1975 se jim narodilo dítě, Sean Ono Taro Lennon. Po narození syna si Lennon dal pauzu a uzavřel se před okolním světem, věnoval se pouze dítěti, zatímco Yoko chodila do práce a věnovala se obchodním záležitostem. V srpnu 1980 začal John Lennon po šesti letech znovu skládat hudbu a natáčet písně. Z těchto nahrávek vznikla dvě alba - Double Fantasy (1980) a Milk and Honey (1984)
Dne 8. prosince 1980 se Lennon stal obětí atentátu. Přímo před branou jeho newyorského bytu ho postřelil blázen Mark David Chapman, kterému se několik hodin předtím podepsal na své nové album Double Fantasy. Při převozu do nemocnice John zemřel. Yoko Ono žije v Dakota House dodnes.

Na přelomu 80. let a 90. let začala Yoko Ono znovu tvořit a vystavovat své umělecké práce, vydala několik sólových alb a zvukovou nahrávku jejích rozhovorů s Johnem Lennonem. Uspořádala koncertní turné k albu Rising, na kterém ji doprovodila skupina jejího syna Seana. Složila také dva muzikály a uspořádala několik výstav svých děl a Lennonových litografií.

11. prosince 2003 Yoko Ono osobně zahájila výstavu Woman´s Room, v Praze na Kampě.


Dear Prudence

21. dubna 2010 v 19:51 | Czewa |  Písničky
Tato písnička nemluví o žádné opatrnosti, nýbrž o dívce jménem Prudence Farrowové (mladší sestře americké herečky Mii Farrowové), která byla s Beatles v Indii ve stejném kurzu. Píseň je vlastně výzvou, aby zanechala přehnaně dlouhých meditací a častěji odpočívala se zbytkem skupiny. Všichni se o tu dívku obávali, protože začínala být opravdu trochu posedlá. "A tak jsme jí zpívali," řekl John. Prudence popírá, že by na kurzu zešílela, ale přiznává, že se do meditaí vrhla mnohem vášnivěji než ostatní. Meditovala tam skoro pořád. Nakonec Beatles poslechal a sblížila se s nimi. Písničku ale slyšela, až když vyšla na desce. Zalichotilo jí to. Prudence je dnes vdaná a žije na Floridě, kde vyučuje meditaci.
Je to druhá písnička na bílém dvojalbu, které vyšlo roku 1968. Napsal ji převážně John.
Písničku známe i zrůzných cover verzí, třeba od Alanis Morissette, ale asi budete souhlasit, že na Beatles nemá nikdo...

Dear Prudence, won't you come out to play
Dear Prudence, greet the brand new day
The sun is up, the sky is blue
It's beautiful and so are you
Dear Prudence won't you come out to play

Dear Prudence open up your eyes
Dear Prudence see the sunny skies
The wind is low the birds will sing
That you are part of everything
Dear Prudence won't you open up your eyes?

Look around round round
Look around round round
Oh look around

Dear Prudence let me see you smile
Dear Prudence like a little child
The clouds will be a daisy chain
So let me see you smile again
Dear Prudence won't you let me see you smile?

Dear Prudence, won't you come out to play
Dear Prudence, greet the brand new day
The sun is up, the sky is blue
It's beautiful and so are you
Dear Prudence won't you come out to play

Rubber Soul

20. dubna 2010 v 19:44 | Czewa |  Alba
Šesté album The Beatles, pojmenované Rubber Soul, bylo nahráno během čtyř týsnů a vyšlo v prosinci 1965. Přestože už předtím se objevovaly jisté náznaky, až teprve tady registrujeme jasnou změnu směru (Podle Johna "konec dětinské, primitivní éry a začátek období uvědomování si sama sebe". Rubber Soul je plná hravosti, nových zvuků a témat. Slyšíme zde Paula hrát na boostrovanou basovku a George na sitár.Pro vytvoření efektu si Beatles pohrávali s páskami, zrychlovaly sólo na piano atd. A nejen v hudbě se toto album liší od všech předchozích: I texty jsou podstatně zralejší. Někde se jedná o humorné písně (Drive My Car, Norwegian Wood), někdy o milostné (We Can Work It Out), jindy se zase o lásce mluví jen okrajově (The Word, In My Life) a někdy vůbec, což do této doby vůbec nepřicházelo v úvahu (Nowhere Man).
Na obálce najdeme rozostřenou fotografii Beatles zřejmě pod vlivem drog. Ale o psychidelické album se rozhodně nejedná.
Název vznikl pravděpodobně jako reakce na termín "plastic soul", který používali černí muzikanti jako označení soulu hraného bílými muzikanty, tehdy třeba Rolling Stones.
Rubber SoulDeska měla ohromný úspěch. Obsadila první místo žebříčků v Británii i Americe. Roku 1998 ho čtenáři časopisu Q označili za 40. nejlepší album všech dob, v roce 2000 se ve stejném časopise dostalo na druhé místo stovky nejlepších britských alb. Na hudební stanici VH1 bylo roku 2001 na šestém místě. Roku 2006 ho i časopis Time označil jako jedno ze sta nejlepších alb všech dob. A v roce 2003 získalo páté místo v seznamu 500 největších alb všech časů časopisu Rolling Stone.

Seznam písní:

UK vydání

Strana 1
"Drive My Car" - 2:30
"Norwegian Wood (This Bird Has Flown)" - 2:05
"You Won't See Me" - 3:22
"Nowhere Man" - 2:44
"Think for Yourself" (Harrison) - 2:19
"The Word" - 2:43
"Michelle" - 2:42

Strana 2
"What Goes On" (Lennon, McCartney, Starkey) - 2:50
"Girl" - 2:33
"I'm Looking Through You" - 2:27
"In My Life" - 2:27
"Wait" - 2:16
"If I Needed Someone" (Harrison) - 2:23
"Run for Your Life" - 2:18

US vydání

Strana 1
"I've Just Seen A Face" - 2:07
"Norwegian Wood (This Bird Has Flown)" - 2:00
"You Won't See Me" - 3:19
"Think for Yourself" (Harrison) - 2:16
"The Word" - 2:42
"Michelle" - 2:42

Strana 2
"It's Only Love" - 1:53
"Girl" - 2:34
"I'm Looking Through You" - 2:20
"In My Life" - 2:23
"Wait" - 2:17
"Run for Your Life" - 2:21

Because

19. dubna 2010 v 21:08 | Czewa |  Písničky
Hodně zajímavé mi přijde, jak vznikl základ písně Because. To jednou John odpočíval doma v křesle a Yoko mezitím hrála na klavír Beethovenovu Měsíční sonátu. John ji požádal, aby ty samé akordy zahrála pozpátku - a vida, základ té úžasné písničky byl na světě! Because se skutečně Měsíční sonátě docela podobá. To samotné v té době muselo působit vtipně - tehdy panoval totiž názor, že rock'n'roll je úplným protipólem vážné hudby a nikomu se nemůže líbit obojí. V Americe se Ringa zeptali: "Co si myslíte o Beethovenovi?" A on na to: "Miluji ho, nejvíc jeho básně." Tak asi tak . Až John si vážné hudby (a Beethovena) začal vážit. V 70. letech prohloubil tuto myšlenku Jeff Lynne, který ve skupině Electric Light Orchestra propojil rock'n'roll s vážnou hudbou.
Trojhlasá (a naprosto úúúžasná) verze písničky Because se objevila roku 1969 na albu Abbey Road (2. na druhé straně LPčka nebo 8. na CD). Hlavní nahrávání Because se konalo 1.srpna 1969. Hlasy Paula McCartneyho (nejvyšší hlas), Johna Lennona (prostřední) a George Harrisona (nejnižší hlas) v ní splývají v naprosto dokonalou harmonii, kterou slyšíme jak v provedení s kytarou či klavírem, tak bezvadně i a capella. Hezký poslech přeji :).


Ah, because the world is round, it turns me on
Because the world is round, ah

Because the wind is high, it blows my mind
Because the wind is high, ah

Love is old, love is new
Love is all, love is you

Because the sky is blue, it makes me cry
Because the sky is blue, ah, ah, ah, ah


Vatikánu přestalo vadit, že se Beatles prohlásili populárnější než Ježíš

13. dubna 2010 v 19:09 | Czewa |  Aktuality
Vatikán se již nadobro usmířil s někdejší slavnou britskou skupinou Beatles. Vatikánský list napsal, že "zhýralý" život, který její členové vedli, i vychloubačné tvrzení Johna Lennona, že jsou populárnější než Ježíš, jsou již minulostí. Jejich hudba však podle Vatikánu žije dál. Lennonův výrok byl přitom od začátku překroucený. V rozhovoru s novnářkou srovnával popularitu, nikoliv význam kapely a Krista. Nicméně ve Spojených státech tato slova vyvolala vlnu kritiky včetně výhrůžek fyzickou likvidací kapele, za nimiž stál Ku-klux-klan.
Manažer Brian Epstein donutil Lennona k velmi vlažné omluvě (1966). Ten ji okamžitě využil k tomu, aby se "navezl" do americké účasti ve válce ve Vietnamu.
Italové se smířili kresbou

U příležitosti 40 let od rozpadu skupiny věnovala víkendová příloha deníku L'Osservatore Romano slavné čtveřici dva články a titulní kresbu reprodukující známý obal alba Abbey Road, kde "brouci" kráčejí po přechodu.

Jak připomněla agentura AP, nebylo to poprvé, co Vatikán liverpoolské rodáky ocenil. Před dvěma lety pochválil jejich "bílé" album a v únoru dokonce L'Osservatore Romano zařadil jejich desku Revolver mezi deset nejlepších populárních hudebních počinů v dějinách.

zdroj: www.idnes.cz
The BeatlesNo, co na to říct? Když John roku 1966 v Chicagu tu větu tak veřejně prohlásil, možná se měl předem zamyslet, že spojovat jejich slávu s něčím takovým není zrovna nejvhodnější. Jasně, Beatles se asi domnívali, že můžou všechno, když je všichni tak milují. Ale jak jde vidět, tak všechno jim jen tak neprošlo. Na druhou stranu se to s tím podle mě nemuselo tak hrotit. Jednalo se o jednu větu, ano, sice dost silnou, ale přece jen...Aby kvůli tomu byli 40 let ve Vatikánu naštvaní, to mi přijde trochu moc. No co, hlavně že vůbec někdy .

I Don't Want To Spoil The Party

10. dubna 2010 v 21:49 | Czewa |  Písničky
Tuto úúúžasnou písničku napsal John Lennon během amerického turné v únoru 1964. Byla to druhá píseň, kterou Beatles nahráli po návratu do Londýna. Jedná se v ní o nepodařenou schůzku a jistou skrytou zlobu - příčina neštěstí, o kterém John zpívá, netkví v rozchodu s dívkou, ale v tom, že nedokáže předstírat dobrou náladu. Ví, že kdyby dal najevo své opravdové city, jenom by pokazil náladu ostatním. Podle Johna byla I Donť Want To Spoil The Party velmi osobní píseň inspirovaná tím, že John musel před nadřízenými osobami (šéfové gramofonových firem, politici apod.) předstírat stále veselého a bezstarostného.
Mně se na té písničce moc líbí ta harmonie, vyvrcholení v refrénu a celkový dojem. Zrovna to hrajem s bráchou na klavír a zpíváme. Je to fakt nádhera!
I don't want to spoil the party so I'll go,
I would hate my disappointment to show,
There's nothing for me here so I will disappear,
If she turns up while I'm gone please let me know.

I've had a drink or two and I don't care,
There's no fun in what I do if she's not there,
I wonder what went wrong I've waited far too long,
I think I'll take a walk and look for her.

Though tonight she's made me sad,
I still love her,
If I find her I'll be glad,
I still love her.

I don't want to spoil the party so I'll go,
I would hate my disappointment to show,
There's nothing for me here so I will disappear,
If she turns up while I'm gone please let me know.

Though tonight she's made me sad,
I still love her,
If I find her I'll be glad,
I still love her.

I've had a drink or two and I don't care,
There's no fun in what I do if she's not there,
I wonder what went wrong I've waited far too long,
I think I'll take a walk and look for her.

Sen s Paulem

7. dubna 2010 v 21:36 | Czewa |  Moje beatlesoviny
Dnes se mi zdál krásný sen... Jela jsem v něm někam, už ani nevím kam, nejspíš do nějakého penzionu nebo rekreačního střediska. A tam byl. Seděl u stolu a povídal si s nějakýma lidma. A já tam stála, pár metrů od něj. Tak jsem za ním přišla a chtěla se dát do řeči (ani nevím, jakým jazykem, protože anglicky bych to asi nedala). A on jen odsekl něco jako "nemám čas". V té chvíli na mě působil trochu namyšleně. To by mě fakt zajímalo, jaký vlastně Paul McCartney je. Jaké má vlastnosti, ať už dobré, nebo špatné. Myslíte si, že tak slavný člověk může být skromný? Nebo že je možné, aby nebyl povýšený? No, pak sen pokračoval. Nakonec jsem ho přece jen přemluvila ke krátkému rozhovoru, tak jsem mu pověděla, jak jsem jela na jeho koncert a takové věci, to mu přišlo asi nudné, a pak jsem se zmínila, že hraju s kytarovým souborem směs písniček od Beatles (jéé, to by bylo ale super, kdyby to byla pravda=D). To ho zaujalo, tak se ptal, kdo to jako vymyslel a jaké písničky tam jsou. A pak odjel. A já si říkala: "Jsem to ale husa hloupá, zapomněla jsem dodat, že jsem mu poslala dopis. To by mi pak na něj třeba spíš odpověděl."
Nakonec jsem ale viděla Paula, jak píše odpověď na můj dopis. A tááák dlouhou odpověď! Takže to byl sen i s happy endem:-). Prostě ideál.
Paul...Ale ve snu nebyl tak mladý, bohužel:-)

The Fool On The Hill

7. dubna 2010 v 14:00 | Czewa |  Písničky
Paul začal pracoval na této písničce v březnu 1967. Současně s ní psal i With A Little Help From My Friend. Natočena ale byla až v září. Paul ji mnohokrát přezpívával, než našel celý text. Hlavní postavou je muž - autista: Všichni ho považují za blázna, ale on nese ve skutečnosti znaky moudrosti. Na ten nápad Paul přišel při ranní procházce s Taylorem a psem Marthou. Šli po Primrose Hill, kde sledovali východ slunce a Martha najednou zmizela. Šli ji hledat a v tom spatřili muže v pršiplášti a středních letech. Vypadal, jako by spadnul z nebe, neboť ještě před chvílí ho tam neviděli. Pozdravili se, on poznamenal něco o krásné vyhlídce a pak odešel. Zmizel. Oba měli podivný pocit. Předtím rozjímali o existenci Boha, proto jim to setkání přišlo trochu jako setkání s ním. Rozhodně prý nebyli zdrogovaní. Hlavně má ta píseň nádhernou melodii. A vytváří trochu tajemnou atmosféru. Kouzelná píseň.
(Trvá tři minuty a najdete ji na albu Magical Mystery Tour na druhém místě.)

Day after day,
Alone on a hill,
The man with the foolish grin is keeping perfectly still
But nobody wants to know him,
They can see that he's just a fool,
And he never gives an answer,

But the fool on the hill,
Sees the sun going down,
And the eyes in his head,
See the world spinning 'round.

Well on the way,
Head in a cloud,
The man of a thousand voices talking perfectly loud
But nobody ever hears him,
or the sound he appears to make,
and he never seems to notice,

But the fool on the hill,
Sees the sun going down,
And the eyes in his head,
See the world spinning 'round.

And nobody seems to like him,
they can tell what he wants to do,
and he never shows his feelings,

But the fool on the hill,
Sees the sun going down,
And the eyes in his head,
See the world spinning 'round.

Ooh, ooh,
Round and round and round.

And he never listens to them,
He knows that they're the fools
They don't like him,

The fool on the hill
Sees the sun going down,
And the eyes in his head,
See the world spinning 'round.

Ooh,
Round and round and round

The Beatles a drogy

5. dubna 2010 v 11:04 | Czewa |  Zajímavosti
Už od roku 1965 se různé popové a folkové kapely ze San Francisca zajímaly o L.S.D., v té době
legální drogu. 6. října 1966 bylo její užívání v Kalifornii zakázáno. V létě 67 v S.F. vypuklo psychická mánie kvůli skupinám Grateful Dead, Jefferson Airplane, skupině Janis Joplin, Big Brothers and The Holding Company. Pak k tomu přispěla taky skupina Byrds s písněmi typu Eight Miles High nebo Dylanovýma Everybody Must Get Stoned nebo Rainy Day Women #12 & 35. To právě Bob Dylan přivedl Beatles roku 1964 k marihuaně. V Anglii bylo trendem obohacovat koncerty o všelijaké zvukové a jiné efekty, nosit indické oblečení, zkoušet hrát na orientální nástroje (sitár...) atd. John Lennon a George Harrison vyzkoušeli L.S.D. poprvé roku 1965, když jim je dal kamarád zubař Doctor Robert (viz píseň z alba Revolver). Podle George to byl neuvěřitelný zážitek, kdy všechno bylo úžasné, v krásném světle, byl zamilovaný do všeho i do ničeho. Johnovo ego vyletělo do vzduchu, Ringo se přiblížil přírodě a jejím krásám. Paul poprvé zkusil L.S.D. s Tarou Brownem roku 66. Drogy pořádně ovlivňovaly jejich tvorbu: Album Revolver, Magical Mystery Tour nebo Rubber Soul. Některé písničky možná mluví o drogách, třeba A Day In The Life, ale nic z toho není jisté. Taky písničky Lucy In The Sky With Diamonds nebo Fixing A Hole byly podezřívány z drogového podtextu, ale Beatles tvrdí, že to není pravda. Tak proč jim nevěřit? Drogy v životě a tvorbě The Beatles hrály jistě významnou roli, mnoho věcí by asi ani nevzniklo. No jo, všechno zlé je k něčemu dobré...

Two Of Us

4. dubna 2010 v 11:09 | Czewa |  Písničky
Ve filmu Let It Be zpívají Two Of Us Paul s Johnem s akustickými kytarami a vypadá to, jako by to byla píseň o jejich liverpoolském mládí. Ve skutečnosti tam ale jde o Paula s Lindou. Paul obdivoval její pohodový životní styl, jelikož jeho vlastní život byl omezován povinnostmi. I proto se vždy rád vracel k někomu stále vyrovnanému a o koho se mohl klidně opřít. Když se setkali na podzim roku 1968, Linda naučila Paula mít potěšení z toho, když se někam ztratí. Jezdili spolu na výlety do neznáma, vzali s sebou psa Marthu a chtěli se ztratit . To oběma dávalo pocit úžasné svobody. Právě na jednom takovém výletě prý Paul napsal Two Of Us. I přesto John Lennon v rozhovoru v časopisu Playboy tvrdil, že tu písničku napsal on. Ehm...


Two of us riding nowhere
Spending someone's
Hard earned pay
You and me Sunday driving
Not arriving
On our way back home
We're on our way home
We're on our way home
We're going home

Two of us sending postcards
Writing letters
On my wall
You and me burning matches
Lifting latches
On our way back home
We're on our way home
We're on our way home
We're going home

You and I have memories
Longer than the road that stretches out ahead

Two of us wearing raincoats
Standing solo
In the sun
You and me chasing paper
Getting nowhere
On our way back home
We're on our way home
We're on our way home
We're going home

You and I have memories
Longer than the road that stretches out ahead

Two of us wearing raincoats
Standing solo
In the sun
You and me chasing paper
Getting nowhere
On our way back home
We're on our way home
We're on our way home
We're going home

We're going home
Better believe it

Stuart Sutcliffe

2. dubna 2010 v 15:19 | Czewa |  Lidi s Beatles spjatí
Stuart Sutcliffe
Do umělecké školy, kam chodil i John, patřil jeden nadějný malíř, kterého učitelé měli moc rádi a všichni ho dost obdivovali. Jmenoval se Stuart Sutcliffe. Narodil se V Edinburghu 23. června 1940, čili byl stejně starý jako John. Do Liverpoolu přijel jako dítě, když tam jeho otec, původně státní úředník, nastoupil za války do muniční výroby. Ten pak odešel do námořní stužby a jen občas se vracel domů. To pochopitelně způsobovalo starosti jeho ženě Millii, malému Stuovi a jeho dvěma mladším sestrám, Pauline and Joyce. Ve své opilosti taky často svou ženu bil.
Když Stu přišel na akademii, jako první si opatřil vlastní ateliér. V osmnácti letech se stal stálým obyvatelem liverpoolské bohémské čtvrti. Lennon se scházel s ním a jeho přítelem Billem Harrym. Plánovali společně napsání knížky. Jejich přátelství mělo vliv i na Lennonovu hudební činnost. Na počátku roku 1960 se k Stuovi Lennon nastěhoval. Paul McCartney s Johnem Lennonem jednou Stuarta přesvědčili, aby si koupil basovou kytaru na splátky.
Paul, John a Stuart
Stuart byl v hudbě celkem zběhlý, zpíval v kostelním sboru,
chodil do hodin klavíru a otec ho dokonce naučil i pár kytarových akordů. V květnu 1960 se Stu připojil ke skupině a vymyslel její nový název: Beetles, který byl později - zřejmě Johnem Lennonem - upraven do slavné podoby, slovní hříčky: Beetles a beat- Beatles. Sutcliffe hrál s Beatles v Hamburku, kde se setkal s fotografkou Astrid Kirchherr, se kterou se pak oženil. Když se skupina vracela zpět do Anglie, Stuart zůstal v Hamburku a basovou kytaru přenechal Paulovi McCartneymu. A požádal ho, aby neměnil struny, proto Paul, levák, musel hrát na kytaru vzhůru nohama. V Hamburku navštěvoval Hamburg College of Art pod vedením popového umělce Eduarda Paolozziho. Stuart měl velké zdravotní problémy a po kolapsu dne 10. dubna 1962 zemřel dříve, než dojel do nemocnice. Příčinou smrti bylo krvácení do mozku.